نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 26
و خرما و كشمش، قبلاز وقت تعلّق زكات، بلوغ شرط است. چنانكه تفصيل
مسأله در آينده بيان خواهد شد.
2- در غلّات نابالغ، يعنى: گندم، جو، خرما و كشمش مستحب است كه ولىّ
شرعى او زكات را بدهد و اگر ولىّ ندارد، حاكم شرع متصدّى آن مىباشد. امّا در
اموالى از قبيل: طلا و نقره، براى ولىّ دادن زكات آنها جايز نيست و در شتر، گاو و
گوسفند نيز احوط نپرداختن زكات است.
3- اگر ولىّ كودك نابالغ با اموال او تجارت كند، بازهم مستحب است كه
زكات آن را پرداخت نمايد.
دوّم- عقل:
1- در مال كسى كه در طول سال ديوانه است، زكات واجب نيست و همچنين
براى كسى كه در دورههاى معيّنى ديوانه مىشود، بشرطى كه در عرف صدق كند كه او
ديوانه است. امّا كسى كه تنها براى مدّتهاى كوتاهى ديوانگى بر او عارض مىشود ولى
در عرف به او ديوانه گفته نمىشود، زكات واجب است.
2- اگر ولىّ ديوانه با مال او تجارت كند، مستحب است زكات آن را
پرداخت نمايد امّا در غير مال تجارت، دادن زكات آن جايز نيست.
3- بيهوشى اگر عادى باشد براى يك روز يا چند روز، مشمول احكام
ديوانگى يا احكام قدرت نداشتن بر تصرّف نمىشود و لذا اگر كسى براى مدّت كوتاهى در
بين سال (در اموالى كه سال در آنها شرط است) يا در هنگام تعلّق زكات (در غلّات
چهارگانه) بيهوش يا مست
نام کتاب : احكام زكات و فقه صدقات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 26