نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 106
- زوال خورشيد، كه مشهور و معلوم است و نماز ظهر در اين وقت واجب
مىشود.
براى نماز عصر، وقت معلوم و مشهور مانند اوقات چهارگانه فوق نيست و
لذا وقت آن، بعداز فراغت از نماز قبل از آن قرار داده شده است.
علّت ديگر اين است كه خداوند متعال دوست دارد كه مردم هر كارى را با
اطاعت و عبادت او آغاز كنند، و لذا دستور داده كه اوّل روز را با عبادت او آغاز
نمايند و سپس براى تأمين زندگى دنيايى و تهيه مؤنه زندگى پراكنده شوند و بدين جهت
نماز صبح را واجب كرده است.
موقعى كه روز، به نيمه رسيد و مردم كارهاى خود را تعطيل كردند واين
وقتى است كه مردم، جامه از تن كشيده و به استراحت و خوردن غذا و خواب نيمروز
(قيلوله) مىپردازند، خداوند دستور داده است كه اوّل به ذكر و عبادت او بپردازند و
بعد به هرچه دوست دارند مشغول شوند و لذا نماز ظهر را واجب كرده است.
زمانى كه ظهر را گذراندند و خواستند براى آخر روز پراكنده شوند، باز
هم بايد با عبادت او كار خود را آغاز نمايند و بعد به هرچه دوست دارند بپردازند و
از اين رو نماز عصر را واجب كرده است كه بعداز آن، مردم به دنبال كسب و تأمين
زندگى خود مىروند.
و هنگامى كه شب فرارسيد، و مردم زينت خود را از تن بيرون كردند و به
وطن و كاشانه خود بازگشتند، در اين زمان باز هم بايد با عبادت پروردگار خود آغاز
كنند و بعد به آنچه دوست دارند بپردازند و لذا مغرب را بر آنها واجب كرده است.
موقعى كه وقت خواب فرارسيد و از همه اشتغالات خود فارغ شدند باز
خداوند دوست داشته است كه با عبادت و اطاعت او شروع كنند و بعد به آنچه خود
مىخواهند بپردازند تا هر عملى را با اطاعت و عبادت او آغاز كرده باشند و بدين جهت
نماز عشاء را واجب كرده است. وقتى كه بندگان اين عبادتها را انجام دادند، خدا را
فراموش نمىكنند و از او غفلت نمىورزند و دل آنان قساوت پيدا نمىكند و شوق و
علاقه آنان به خداوند كم نمىشود.»
نام کتاب : احكام مقدمات نماز نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 106