2- اما شهادت به ولايت وامارت امير مؤمنان على عليه السلام يعنى گفتن
«أَشْهَدُ أَنَّ عَلِيّاً وَلِىُّ اللَّه»، چنانكه فقها گفتهاند، جزء اذان واقامه
نيست ولى مكمّل شهادت به رسالت پيامبر صلى الله عليه و آله مىباشد وامروز از
شعارهاى ويژه شيعيان محسوب مىشود، پس بهتر است كه به قصد رجاء
[1] مطلوبيت، انجام شود.
3- اگر مؤذن، «حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ» و «حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ» را
به منظور گرد آمدن مؤمنين وترغيب آنان براى اقامه نماز، بيش از دوبار تكرار كند
اشكال ندارد ولى آن تعداد زائد از دوبار، جزء اذان محسوب نمىشود.
4- براى مسافر جايز است كه هر فصلى از فصول اذان واقامه را تنها يك
بار بگويد اما براى كسى كه عجله دارد، تنها در اذان جايز است كه هرفصل را يك بار
بگويد ولى در اقامه مشكل است مگر اينكه آنرا به «قصد رجاء» بجا آورد.
[1] - اصطلاح «قصد رجاء» درفقه زياد تكرار مىشود. معناى آن اين
است كه شخص مكلف، اينعمل را به قصد اينكه بطور قطعى وصد درصد مطلوب شارع باشد،
بجا نمىآورد بلكه صرفاً به رجا واميد اينكه مطلوب شارع باشد وبرانجام دادن آن
پاداش وثواب داده شود، انجام مىدهد.