«وقتى مشركين در آغاز رعايت حرمت شهر حرام را نكنند، مسلمين هم
مىتوانند از اين بابت آزاد باشند، اگر ديدند قتالشان در شهر حرام باعث پيروزى
است، مىتوانند در شهر حرام آغاز كنند، اين همان است كه آيه شريفه: (ماه حرام، در
برابر ماه حرام (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما
نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد.) و تمام حرامها، (قابل) قصاص است.) بيانش
مىكند، و روم نيز از مشركين هستند، چراكه براى ماه حرام حرمت و حقّى قايل نيستند،
پس ايشان جنگ را در ماه حرام آغاز مىكنند، حال آنكه مشركان براى ماه حرام حقّ و
حرمتى قايل بودند، پس حرمت ماه حرام را نگاه نداشتند، در نتيجه حرمت ايشان نيز
نگاه داشته نشد، و ستمگرانند كه جنگ را آغاز مىكنند.»
رهيافت وحى:
هركس حقوقى دارد كه تجاوز به آنها بر ديگران حرام مىباشد. حال اگر
كسى بدين حقوق تعدّى كرد صاحب حقّ مىتواند قصاص كند، چراكه براى حرمتها (يا حقوق
محترم مردم) قصاص پيشبينى شده است.
[1] - وسائل الشّيعه، ج 11، كتاب الجهاد، ابواب جهاد العدوّ، باب
22، ص 70، ح 1، (20 جلدى).
نام کتاب : احكام شريعت پيرامون حيات طيبه نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى جلد : 1 صفحه : 159