responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 591

«خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خريدارى كرده، كه در (برابرش) بهشت براى آنان باشد، (به اين گونه‌كه) در راه خدا پيكار مى‌كنند، مى‌كشند و كشته مى‌شوند، اين وعده حقى است بر او، كه در تورات و انجيل و قرآن ذكر فرموده، و چه‌كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ اكنون بشارت باد بر شما به دادوستدى كه با خدا كرده‌ايد واين است آن پيروزى بزرگ* توبه‌كنندگان، عبادت‌كاران، سپاسگويان، سياحت‌كنندگان، ركوع‌كنندگان، سجده آوران، آمران به معروف و ناهيان از منكر وحافظان‌حدود (و مرزهاى) الهى، (مؤمنان حقيقى‌اند) و بشارت ده به مؤمنان.»

5- الَّذِينَ إِن مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَللَّهِ عَاقِبَةُالْأُمُورِ [1].

«همان كسانى كه هرگاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم، نماز را برپامى‌دارند وزكات مى‌دهند وامر به معروف و نهى از منكرمى‌كنند و پايان همه كارها از آنِ خداوند است.»

6- وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَولِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَوَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمْ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ‌ [2].

«مردان و زنان با ايمان، ولى (ياروياور) يكديگرند، امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنند، نماز را برپامى‌دارند، وزكات را مى‌پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مى‌كنند. بزودى خداوند آنان را مورد رحمت خويش قرار مى‌دهد. خداوند توانا وحكيم‌است.»

7- يَا بُنَيَّ أَقِمِ الصَّلَاةَ وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَانْهَ عَنِ الْمُنكَرِ وَاصْبِرْ عَلَى مَا أَصَابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزِمِ‌الْأُمُورِ [3]

«پسرم! نماز را برپادار، امر به معروف و نهى از منكر كن و در برابر مصايبى كه به تو مى‌رسد، شكيبا باش كه اين از كارهاى مهم‌است.»

فقه آيات‌

1- امر به معروف و نهى از منكر از صفات برجسته امّت اسلامى و از عوامل ترقّى اين امّت ورسيدن آن به مرحله «بهترين‌امّتى كه به سود مردم آفريده شده‌اند» مى‌باشد و همچنين امر

به معروف و نهى از منكر از صفات صالحان اهل كتاب نيز مى‌باشد.

گروهى از اين امّت هستند كه فريضه امر به معروف و نهى از منكر بر آنان نسبت به ديگران واجب‌تر و شديدتر است، مانند فقها، علماى ربّانى، مجاهدان، كسانيكه براى خدا قيام مى‌كنند، كسانيكه خداوند از آنان جان و مال‌شان را خريده است، بالاخص‌كسانيكه خداوند


[1] سوره حجّ، آيه 41.

[2] سوره توبه، آيه 71.

[3] سوره لقمان، آيه 17.

نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 591
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست