responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 50

وچسبندگى و شفافيّت و غيره كفايت نمى‌كند مگر اينكه آب به وسيله نجاست، مضاف شودوعرف آن را آب مطلق ننامد.

12- اگر تغيير بعداز خارج كردن نجس از ميان آب، حاصل شود بازهم آب نجس مى‌شودمگر اينكه تغيير به جهت سبب ديگر غيراز نجس باشد.

13- اگر قسمتى از مردار و لاشه در آب بيفتد و قسمت ديگر آن در نزديك آب بيفتد و هردو قسمت با هم، يكى به جهت مجاورت و ديگرى به طور مستقيم در تغيير آب تأثيربگذارند، بازهم آب نجس مى‌شود.

14- اگر در اصل ايجاد تغيير در آب شك شود، يا شك كند كه تغيير به وسيله نجس ايجادشده يا بواسطه غير آن، حكم به طهارت آب مى‌شود زيرا يقين به طهارت، با شك در نجاست‌نقض نمى‌گردد.

چگونگى پاك شدن آب تغيير يافته‌

آبى كه به وسيله نجاست، تغيير يافته، اگر به آب كُرّ يا جارى متّصل شود يا باران بر آن‌ببارد، بعداز برطرف شدن تغيير، پاك مى‌شود.

فروع اين مسأله بشرح ذيل بيان مى‌شود:

1- آب چاه كه بواسطه نجاست تغيير يافته، با برطرف شدن تغيير آن به واسطه كشيدن آب‌پاك مى‌شود پس بايد آنقدر كشيده شود تا تغيير آن از بين برود.

2- آبى كه تغيير يافته، بعداز برطرف شدن تغيير، به صرف متّصل شدن با آب كُرّ يا جارى‌وبعداز كمترين اختلاط بين آن دو، پاك مى‌شود.

3- اگر تغيير آب، خود به خود از بين برود، بنابر احتياط واجب تا زمانى كه به آب طاهركننده، متّصل نشده، بايد از آن اجتناب شود.

راههاى ثابت شدن نجاست و طهارت و كُرّ بودن‌

نجاست هر چيز و پاك شدن آن بعداز نجاست، و كُرّ بودن و كم شدن از كُرّ ومانند آن تنهابا علم و يقين و آنچه به منزله علم است مانند اطمينان، ثابت مى‌شود.

همچنين با شهادت دو شخص عادل نيز ثابت مى‌شود و با شهادت يك شخص عادل اگرموجب اطمينان نوعى شود، بازهم ثابت مى‌شود و اگر به خاطر شرايط خاصّى اطمينان حاصل‌نگردد، نبايد احتياط ترك شود.

همچنين كسى كه چيزى در اختيار او است و عرف، او را صاحب آن مى‌داند، اگر شهادت‌به‌

نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 50
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست