responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 182

خودميّت دعا مى‌كنى و آمرزش مى‌طلبى و با تكبير پنجم نماز تمام مى‌شود.

2- اگر اذكار مختلف را بعد از هر تكبير بخوانى و از تكبير دوم دعا وطلب آمرزش براى ميّت را شروع كنى، جايز است زيرا نمازميّت دعاست و دعاى خاصّى در آن لازم نيست، بلكه آنچه لازم است دعا كردن براى ميّت به هر صورتى كه باشد، و اوْلى اين است كه‌شهادتين و صلوات فرستادن بر محمّد و آل محمّ (دصلّى اللَّه عليه و عليهم اجمعين) به آن اضافه شود.

3- چهار تكبير براى نماز ميّت كفايت نمى‌كند مگر در حالت تقيّه يا اينكه ميّت منافق باشد. در صورتى كه از حدّ واجب كمترتكبير گفته باشد، اگر موالات باقى است بايد تكبيرات را تكميل كند و اگر موالات از بين رفته باشد نماز را اعاده نمايد.

4- در هنگام نماز بر ميّت، دعا كردن با زبانهاى ديگر جايز است مشروط بر اينكه حداقلّ اذكار واجب، به زبان عربى خوانده‌شود.

5- نماز ميّت، سلام و هم‌چنين ركوع و سجود ندارد، و حرام است كسى به قصد تشريع، چيزى را كه در نماز ميّت نيست بر آن‌اضافه كند، زيرا اين كار بدعت است.

6- جايز است در دعاهاى نماز (كه به زبان عربى خوانده مى‌شود) با ضمير مذكّر يا مؤنّث‌به ميّت اشاره كنى مخصوصاً در صورتى كه جنس او را هم ندانى، بدين ترتيب كه اگر ضمير را مذكّر آوردى، منظورت بدن يا نعش‌باشد و اگر مؤنّث آوردى به جنازه اشاره كرده باشى.

7- اگر ندانى كه تكبير چندم را گفته‌اى، بنا را بر كمتر بگذار مگر اينكه دليلى بر بيشتر داشته باشى.

8- واجب است در هنگام نماز، ميّت به پشت گذاشته شود و سر ميّت به طرف راست نماز گزار قرار بگيرد و نماز گزار، پشت‌ميّت بايستد و بين او و ميّت، حايلى مانند ديوار و پرده نباشد و جنازه از نمازگزار دور نباشد مگر اينكه صفوف جماعت متّصل بهم‌باشد و هم‌چنين واجب است نمازگزار رو به قبله بايستد و در موقع نماز، ميّت غسل و كفن شده باشد و اگر كفن نداشته باشد، عورت‌او پوشانده شود.

9- نمازگزار در حين نماز ميّت بايد ايستاده باشد و به گونه‌اى استقرار داشته باشد كه مخالف قيام و ايستادن نباشد، و فصول نمازبايد به طور متوالى وپشت‌سرهم خوانده شود به گونه‌اى كه صورت نماز حفظ گردد. هم‌چنين نمازگزار بايد ميّت معيّنى را نيّت كند، و نيز قصد قربت را نيّت كند.

10- ولى نماز ميّت در همه احكام مانند نمازهاى واجب ديگر نيست، پس واجب نيست كه نمازگزار با وضو، يا غسل و يا تيمّم‌باشد، همچنين لازم نيست كه بدن يا لباس او طاهر باشد، بلكه حتّى اگر لباس او هم غصبى باشد اشكالى در نماز او نيست، اگرچه‌احتياط دورى‌

نام کتاب : احكام عبادات نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 182
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست