responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباحثى پيرامون معارف قرآن كريم نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 29

2- ما مى‌توانيم در بررسى اين شيوه‌ها با ملاحظه دقيق قرآن كريم از يك نقطه به قاعده‌اى فراگير دست يابيم همچون مهندس ماهرى كه با يك نگاه به ساختمان به قاعده‌اى هندسى آگاهى مى‌يابد كه اين عمارت براساس آن بنا شده است يا همچون طبيب ماهرى كه با يك نگاه به نسخه به قاعده‌اى علمى پى مى‌برد كه آن پزشك ديگر بدان استناد جسته است.

پس شناخت شيوه‌ها گاهى ما را به سنّتهاى فطرت هدايت مى‌كند كه هنگام وضع اين شيوه‌ها مراعات شده است و در نتيجه مى‌توانيم كه سنّتها را درك كنيم.

قرآن كريم: ظاهر و باطن‌

پس از آگاهى از دو عامل مهم تزكيه و تعليم كه با يكديگر گره و پيوند خورده‌اند و براساس آن دانستيم كه هدف مهمترى از سياق آيات قرآنى به نظر مى‌رسد همان تزكيه است و به اينصورت به ظاهر و باطن قرآن كريم نيز دست يابيم.

ظاهر همان «تزكيه» و باطن همان «تعليم» است.

در حديث آمده است كه:

«ظاهر قرآن حكم و باطن آن علم است» حكم، همان «شريعت» و موجبات اجراى آن اعمّ از اميد دادن و بيم دادن و قصص و امثال آن است در حالى كه علم همان «سنتهاى فطرت» است كه قرآن مجيد

نام کتاب : مباحثى پيرامون معارف قرآن كريم نویسنده : مدرسى، سيد محمد تقى    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست