وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ
الْكافِرُونَ و خدا جز به كمال رساندن نور خود نمىخواهد، هر چند كافران را خوش
نيايد.»/ 162 هدف اين گونه علماى نابكار اين است كه مردم را در ضلالت و جهل نگاه
دارند عقولشان را در بند كشند تا نه به چيزى بينديشند، و چيزى بفهمند. ولى خداى
تعالى به آدميان عقل عنايت كرده و عقل به نور رسالت پيامبران راه نموده است و به
كمال مىرساند. زيرا چراغ هدايت الهى مانع آن است كه انسان قدرت درك خود را از دست
بدهد بلكه همواره او را بيدار آگاهى مىدهد و عقلش را بيدارى مىبخشد و به انواع
وسايل او را هشدار مىدهد تا حجت بر او تمام گردد در اين حال او را آزادى مىدهد
كه يا به سوى بندگى و تقليد از باطل رود يا به سوى حق گرايد.
و شايد آيه را اشارت به اين حقيقت باشد.
اهداف رسالت
[33] خداوندى كه رسالت خود را به وسيله پيامبر ابلاغ كرده خود نيز
آن را براى تحقق دو هدف اساسى كه در پيش دارد يارى مىرساند، و آن دو هدف عبارتند
از: يكى فرصت كافى به مردم دادن تا تمام شدن حجت بر آنها. مراد از هدايت وصول به
حقيقت است و بشر به حقيقت نمىرسد مگر با علم به آن و تسليم قلبى در برابر آن.
زيرا علمى كه با ايمان همراه نباشد چندان حاصلى به بار نمىآورد. زيرا همواره
افكار و غفلت مانعى است ميان بشر و حقيقت. هدف دوم بر پاى داشتن سلطه حق و سلطه
عدالت و قانون، سلطه ارزشها و اصول و دين در برابر سلطه نيرويى است كه از آن به
قانون جنگل تعبير مىكنند، يعنى منطق/ 163 زورگويان. واضح است كه در جامعه يا
قانون جنگل حكم فرماست يا شريعت خدا. كه همان شريعت حق است.
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ
لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم