responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 140

وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ‌ و خدا جز به كمال رساندن نور خود نمى‌خواهد، هر چند كافران را خوش نيايد.»/ 162 هدف اين گونه علماى نابكار اين است كه مردم را در ضلالت و جهل نگاه دارند عقولشان را در بند كشند تا نه به چيزى بينديشند، و چيزى بفهمند. ولى خداى تعالى به آدميان عقل عنايت كرده و عقل به نور رسالت پيامبران راه نموده است و به كمال مى‌رساند. زيرا چراغ هدايت الهى مانع آن است كه انسان قدرت درك خود را از دست بدهد بلكه همواره او را بيدار آگاهى مى‌دهد و عقلش را بيدارى مى‌بخشد و به انواع وسايل او را هشدار مى‌دهد تا حجت بر او تمام گردد در اين حال او را آزادى مى‌دهد كه يا به سوى بندگى و تقليد از باطل رود يا به سوى حق گرايد.

و شايد آيه را اشارت به اين حقيقت باشد.

اهداف رسالت‌

[33] خداوندى كه رسالت خود را به وسيله پيامبر ابلاغ كرده خود نيز آن را براى تحقق دو هدف اساسى كه در پيش دارد يارى مى‌رساند، و آن دو هدف عبارتند از: يكى فرصت كافى به مردم دادن تا تمام شدن حجت بر آنها. مراد از هدايت وصول به حقيقت است و بشر به حقيقت نمى‌رسد مگر با علم به آن و تسليم قلبى در برابر آن. زيرا علمى كه با ايمان همراه نباشد چندان حاصلى به بار نمى‌آورد. زيرا همواره افكار و غفلت مانعى است ميان بشر و حقيقت. هدف دوم بر پاى داشتن سلطه حق و سلطه عدالت و قانون، سلطه ارزشها و اصول و دين در برابر سلطه نيرويى است كه از آن به قانون جنگل تعبير مى‌كنند، يعنى منطق/ 163 زورگويان. واضح است كه در جامعه يا قانون جنگل حكم فرماست يا شريعت خدا. كه همان شريعت حق است.

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‌ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‌ او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 4  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست