توجه به فرقها و امتيازات مادّى. پيامبر با افراد اين حزب يك ارتباط
تنگاتنگ دارد و هيچ يك از آنان را به هر اسمى كه باشد طرد نخواهد كرد.
وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ
الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ و كسانى را كه هر بامداد و شبانگاه
پروردگار خويش را مىخوانند و خواستار خشنودى او هستند، طرد مكن.»/ 78 تا زمانى كه
روى به خداى خود دارند، خطاهاى كوچكى را كه مرتكب مىشوند چه به علت بىمبالاتى و
چه به علت عدم آگاهى از احكام شريعت، خداوند مىآمرزد.
ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ
عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ نه چيزى از حساب آنها بر عهده تو است
و نه چيزى از حساب تو بر عهده ايشان.» اين خطاهاى كوچك را در نامه عمل تو ثبت
نمىكنند و كسى تو را به گناه آنان بمجرد اين كه توبه آنان نزديك بودهاى، باز
خواست نخواهد كرد.
فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ
اگر آنها را طرد كنى در زمره ستمكاران درآيى.» يعنى طرد كردن اين گروه ظلمى است در
حق آنان و اين امر سبب نمىشود كه بعضى از مؤمنان قديمى يا بعضى از خودپسندان زبان
به انتقاد از تو نگشايند يا حتى به اين سبب از دين تو روى برنتابند.
حقيقت پيوستگى
[53] رقابت و همچشمى در ميان مردم حتى در امور دينى در فطرت آنان
ريشه دارد. مثلا هر گروهى مىخواهد به پيامبر نزديكتر از ديگران باشد اين امر حتى
سبب مىشود كه بعضى اصلا از دين فاصله بگيرند. قرآن حكيم مىفرمايد
وَ كَذلِكَ فَتَنَّا بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لِيَقُولُوا أَ هؤُلاءِ مَنَّ
اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنْ بَيْنِنا همچنين بعضى را به بعضى آزموديم تا
بگويند: آيا از ميان ما اينان بودند كه خدا به آنها نعمت داد.»