تا زمانى كه هم چنان معصيت خدا مىكنند يا در برابر معاصى سكوت
مىورزند و چون خود ديگرگون شدند، خدا نيز روشى ديگر با آنان خواهد داشت.
إِنَّ رَبَّكَ لَسَرِيعُ الْعِقابِ- هر آينه
پروردگار تو زود عقوبت مىكند.» با آن كه بشر چنان مىپندارد كه عذاب خدا به كندى
شامل حال خطاكاران مىشود، عذاب او به سرعت تمام آنان را حتى پيش از آن كه توبه
كنند فرو مىگيرد.
عذاب خدا براى گنهكاران هم چنان حتمى است. شب و روز در كمين اهل
معصيت است. بشر را ياراى فرار از آن نيست مگر آن كه در خدا بگريزد و به راه و روش
الهى باز گردد و خود را اصلاح كند در اين صورت او را صاحب رحمتى گسترده خواهد
يافت.
وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ- و نيز
آمرزنده و مهربان است.»
نتايج ستم اجتماعى
[168] ستمى كه بنى اسراييل در هتك حرمت روز شنبه مرتكب شدند، يك ستم
اجتماعى بود كه به تبديل نظام سياسى ناظر بود و تسلط سركشان بر حكم، و قيام ايشان
به سركوبى مردم. پى آمد اين ستم اجتماعى آن شد كه در جامعه گسيختگيهايى به وجود
آيد و قوم دچار پراكندگى شوند.
وَ قَطَّعْناهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَماً مِنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَ
مِنْهُمْ دُونَ ذلِكَ- آنان را گروه گروه در زمين تقسيم
كرديم. بعضى نيكوكار و بعضى جز آن.» اين امر به نوبه خود مرحلهاى از مراحل سقوط
اين جامعه مؤمن بود كه ميانشان خلاف افتاد و پراكنده شدند/ 483 ولى در ميان ايشان
گروهى نيز باقى ماندند كه هم چنان اهل صلاح بودند. خداوند گاه در حق ايشان نيكى
مىكرد و گاه به بديها و بلياتى گرفتارشان مىساخت تا آنان را بيازمايد و پايدارى
و استحكامشان را در برابر گناهان بيازمايد.
وَ بَلَوْناهُمْ بِالْحَسَناتِ وَ السَّيِّئاتِ لَعَلَّهُمْ
يَرْجِعُونَ- و به نيكيها و بديها