responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 403

مى‌خواهيم حجت بر آنها تمام شود، شايد هم هدايت شوند. نتيجه آن شد كه خداوند آن دو دسته را عذاب كرد و دسته سوم را نجات داد. عذابشان اين بود كه به صورت بوزينه مسخ شدند.

شرح آيات

تكامل اجتماعى‌

[160] بنى اسراييل به دوازده قبيله تقسيم شده بودند و هر قبيله را سبط مى‌گفتند و هر سبط تابع يك رهبر بود.

وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْباطاً أُمَماً- بنى اسراييل را به دوازده سبط تقسيم كرديم.» به نظر من اين فرقه‌هاى مختلف به سطح آن امتى كه در آيه پيشين از آن ياد شده و گفته شده كه مردم را به حق راه مى‌نمايند و به عدالت رفتار مى‌كنند نرسيده بودند. بلكه در مرحله‌اى بودند كه در آن مرحله قبايل از رياست قبيله متابعت مى‌كنند. خداى سبحان كسى است كه طبيعت را بيافريد و سنن آن مقدر ساخت و مردم را به وسيله وحى و عقل به آن راه نمود. هم چنان كه خانواده را آفريد و ميان افراد آن سنت دوستى و تعاون پديد آورد.

هدايت مردم در پرتو وحى و عقل تا اهميت خانواده در ساختار موجوديت جامعه و نيز اخلاق قبيله‌اى و پيوند اعضاى آن با يكديگر به وسيله محبت و اتّحاد فرهنگى و وحدت هدف و سرنوشت و هدايت كردن مردم به اهميت ايجاد روابط سازنده ميان اعضاء قبيله در چارچوب/ 472 تقوا و هميارى در نيكى و احسان.

ولى اين سنتهاى طبيعى بدان معنا نيست كه اوج كمال شناخت آن و رهيابى به چگونگى استفاده از آن است، بلكه گاهى تكامل در تغيير دادن طبيعت و هماهنگ كردن آن بر حسب ارزشهاى والاى زندگى است، همچون بدل كردن زندگى قبيله‌اى به حيات امّتى كه در ساختن پيوندهاى اجتماعى از ارزش تقوا الهام مى‌گيرد- چنان كه نخستين امت اسلام چنين بوده است-، همان گونه كه‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 403
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست