responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 367

يعنى بار ديگر به كفر و افكار پيشين بازگشتند. در اين هنگام حجت خدا بر آنها تمام شد زيرا در روز قيامت ديگر نمى‌توانند بهانه بياورند كه كفرشان از روى غفلت و جهل بوده است. آنها حقيقت را شناخته‌اند و تعهد كرده‌اند كه چون گرفتار بلا شوند به آن وفا كنند ولى اكنون آن پيمان شكسته‌اند.

سرنوشت بد

[136] زمان انتقام فرا رسيد. خداى تعالى آل فرعون را به سبب دروغ شمردنشان آيات خدا را و در نتيجه همه حقايقى كه در پى آن مى‌آيد و به سبب غفلتشان از آن حقايق و ناديده گرفتن نقش آنها را در سعادتشان، در دريا غرق كرد.

فَانْتَقَمْنا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْناهُمْ فِي الْيَمِّ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلِينَ‌- پس از ايشان انتقام گرفتيم و در دريا غرقشان كرديم. زيرا آيات ما را دروغ مى‌انگاشتند و از آنها غفلت مى‌ورزيدند.» [137] هم چنان كه خدا از آل فرعون بدان سبب كه آيات خدا را تكذيب مى‌كردند، انتقام گرفت بر بنى اسرائيل به سبب آن كه آيات خدا را تصديق مى‌كردند، نعمت ارزانى داشت و زمين مبارك را به آنان ميراث داد و خير كثير عنايت فرمود.

وَ أَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغارِبَهَا الَّتِي بارَكْنا فِيها وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنى‌ عَلى‌ بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا- به آن مردمى كه به ناتوانى افتاده بودند، شرق و غرب آن سرزمين را كه بركت داده بوديم به ميراث داديم و وعده نيكويى كه پروردگار تو به بنى اسراييل داده بود بدان سبب كه شكيبايى ورزيده بودند به كمال رسيد.»/ 427 همه اينها بدان سبب بود كه هم از جنبه نظرى و هم از جنبه عملى حقيقت را تصديق كردند و شاهد بر تصديق بنى اسرائيل حقيقت را، صبر و استقامت آنها بود.

وَ دَمَّرْنا ما كانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَ قَوْمُهُ وَ ما كانُوا يَعْرِشُونَ‌- و هر چه را فرعون‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 3  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست