[10] از نعمتهاى خدا بر انسان مكان دادن اوست بر روى زمين و مسخّر
كردن زمين است براى او. خدا راه معاش بشر را در زمين قرار داده و بشر زندگى خويش
بر روى زمين مىگذراند.
وَ لَقَدْ مَكَّنَّاكُمْ فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلْنا لَكُمْ فِيها
مَعايِشَ- در زمين جايگاهتان داديم و راههاى معيشتتان را در آن قرار داديم.»
اما بشر در اسباب نعمت و عوامل آن نمىنگرد. از اين رو معمولا در برابر نعمتهايى
كه به او عنايت شد سپاسگزار نيست.
قَلِيلًا ما تَشْكُرُونَ- و چه اندك
سپاس مىگزارند.» [11] اين عادت به جرم و خطا از كجا پديد آمده است؟
در داستان آدم و ابليس اين مسئله روشن شده است. خدا بشر را بيافريد و
صورت بخشيد. شايد مراد از صورت صفاتى و اخلاقى و غرايزى و فطرتى باشد كه خدا در
وجود او به وديعت نهاده است. همچنين او را عقل و اراده بخشيده. خداى تعالى فرمايد
(چون از روح خود در او دميدم برايش به سجده در آييد). [3]
و نيز گويد: (ما انسان را در نيكوترين صورت بيافريديم). [4]
و نيز گويد:/ 281 (نيكو ساخت صورتهاى شما را). [5]
پس از آن، ملائكه را امر به سجده آدم كرد. بسا ممكن است كه اين سجده به سبب كرامت
علم و اراده در نزد انسان باشد و نيز آن كارهاى حيرت انگيز است كه به پايمردى علم
و اراده انجام مىدهد. البتّه هدف از بيان قصه ابليس در اينجا با آنچه در سوره
بقره آمده بود فرق دارد. هدف در آنجا- بر حسب ظاهر- بيان تسخير