/ 255 وجود طبقات در اجتماع هرگز به معنى اين نيست كه طبقه بالاتر به
منزله خداى كوچكى است، كه طبقات فروتر بايد او را اطاعت كنند. نه، اين طبقات همه
صنع پروردگاراند و هدفشان آزمايش بشر است. خود در معرض زوالاند و خداست كه به
زودى عقاب مىكند ولى همواره به بشر مهلت مىدهد، زيرا آمرزنده و مهربان است.
شرح آيات
آيين ابراهيم
[161] از فوايد اساسى بعثت رسولان به صورت اشخاص، اين است كه آنان
خود پيشوا و مقتداى ديگران قرار خواهند گرفت و بشر طبعا از اعمال و رفتار پيشوا
بيشتر متأثر خواهد شد تا از يك فكر مجرّد. پيامبران مردان را فرا مىخواندند كه
همانند آنان به راه راست بروند و از اخلاق حسنه آنان پيروى كنند. هم چنان كه
مىخواستند كه گفتارهاى آنان را هم به كار بندند.
در حديث آمده است كه «مردم را به سوى ما دعوت كنيد به چيزى جز
زبانتان (يعنى به اعمال و رفتارتان)».
كسى كه انديشهاى مستقيم دارد حتما روشى مستقيم هم خواهد داشت، روش
مستقيم هم دليل انديشه مستقيم است. در اينجا مثل كوچكى مىزنيم كه داراى صفت
مستقيم شدهام پس بايد چگونه عمل كنم؟
اولا: دروغ نمىگويم و به وعده وفا مىكنم و امانت را رعايت مىكنم
تا اعتماد مردم به من بيشتر شود و من براى آنان به منزله قطب و رهنما درآيم.
ثانيا: آراء من آرايى بىانحراف است و من مستشار مردمم و مركز رهبرى
ايشانم.
ثالثا: شجاع و پيشرو هستم و از كس نمىترسم، مدافع ناتوانانم و
پناهگاه ايشان.