آنان كه در حق مجادله مىكنند و هدفى جز مجادله ندارند هرگز به حق
نمىرسند كسانى هم كه در كتاب خدا پيوسته شك و ترديد روا مىدارند از فوايد آن
محروم خواهند ماند.
صدق و عدل وسيله و هدف رسالتها
[115] نشان كلمات خدا اين است كه تام و تمام است، يعنى همه
نيازمنديهاى بشر را برمىآورد، راست است و مطابق با حق و حق همان نظامات خداوندى
است در عالم وجود. و از آنجا كه پروردگار ما قرار دهنده اين نظامات و مجرى آنهاست
با كلمات راستين خود بشر را به آنها راه مىنماياند. كلمات پروردگار ما عدالت است
زيرا به هر فردى حقش را مىدهد و به هر طايفه و قوم و ملتى حقش را ادا مىكند.
اراده او فراتر از هر خواسته و ميلى است. او قادر است و حكيم است و عليم است. از
اين جهت سببى براى ستم در نزد او يافته نشود، زيرا سبب ظلم ناتوانى و امثال آن
است.
وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا
و كلام پروردگار تو در راستى و عدالت به حد كمال است.» صدق وسيله رسالت است و عدل
هدف آن.
لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ-
هيچ كس نيست كه ياراى دگرگون كردن سخن او را داشته باشد و اوست شنوا و دانا.»/ 171
خداوند با صفت شنوايى خود بر هر خرد كلان از حوادث عالم احاطه دارد و به علم
گسترده خود، به اصل حيات و آغاز و انجام آن آگاه است ... علم او هم جديد است و هم
قديم. به جزئيات و كليات محيط است. پس در اين صورت كلمات او تمام است. به صدق و
عدل.
هنگامى كه از رسالت خود متابعت نكنى!
[116] رسالت تامّه الهيه بر اساس صدق و عدل استوار است، صدق در قول