در دروس پيشين سخن قرآن حكيم از القائات شيطانى بود در اين آيات از
وحى الهى صحبت مىشود كه اتخاذ جز آن جايز نيست، زيرا در كتاب خدا به طور تفصيل و
وضوح از هر مقوله سخن رفته و ما را به كتابى جز آن نياز نيست، و مؤمنان در آن
ترديد روا نمىدارند و جزء جزء آن ثقه و اعتماد و اطمينان است. قرآن بيانگر حق و
عدالت است و افزون بر آن كتابى است دايم و جاويد و با تطورات زمان و مكان در آن
تغيير و تبديل پديد نمىآيد. زيرا كسى كه اين كتاب را وضع كرده همان كسى است كه
سنن حيات را هم وضع كرده. اوست خداوندى شنوا و دانا و علم او تازه و هم قديم است.
در مقابل دين حق چيزى جز گفتهها و نوشتههايى سراسر گمان و خيال،
پوچ و بىمعنى نمىيابيم كه حتى گويندگان آنان خود نيز نمىتوانند به آنها يقين
كنند و به صحت آنها ايمان بياورند.
خداى سبحان راه و روش گمراهان را مىشناسد و راه و روش هدايت شدگان
را نيز مىداند. زيرا راه از آن خداست و مقياس در ضلالت و يا هدايت حقيقت است و
خدا از هر كس ديگر به اين حقيقت آگاهتر است. و سزاوارتر آن است كه از او بخوانيم
تا راه هدايت ما به ما بنمايد راهى كه بهترين و راستترين راههاست و ما را به خداى
سبحان مىرساند.
/ 169 بشر عادة در جستجوى حق است ولى گاه آن را به دست نمىآورد،
زيرا مردم درباره حق اختلاف دارند و نمىتوان كلام بعضى را مقياس و ميزان شناخت و