responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 15  صفحه : 304

تصوّر كنيم كه ممكن است دل انسان بدان دچار شود تا آنجا كه از وحى تأثّر نپذيرد و بپروا و پرهيزى نورزد شك نيست كه چنين دلى از سنگ نيز سخت‌تر خواهد بود «وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ‌ [69]- كه از سنگ گاه جويها روان شود، و چون شكافته شود آب از آن بيرون جهد، و گاه از ترس خدا از فراز به نشيب فرو غلتد.» خداوند اين چنين براى مردم مثالها مى‌زند.

«لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ‌- شايد ايشان بينديشند،»/ 274 و به عظمت كتاب پروردگار خود راه يابند، و بدين وسيله دلهايشان نرم شود. تأكيد قرآن بر برانگيختن خرد به انديشيدن دليلى است واضح بر اين كه بيقين هيچ چيزى جايگزين خرد انسان در تكميل وجود و راهنمايى او به حق به استوارترين صورتهاى خود نيست، و اين آيه ما را رهنمون به اين امر است كه عظمت قرآن براى هيچ كس كشف و آشكار نمى‌شود مگر به انديشيدن در آيات و مثالهاى آن، و هر چه انسان با هشيارى و دانش بيشتر آن را فرا گيرد بيشتر عظمت آن را مى‌شناسد و احساس نياز بدان مى‌كند، و رسالت الهى براى آن آمده است كه خرد بشرى را به پويندگى درآورد و عقب ماندگيهاى فكرى آن را بزدايد و دور كند، و اين از آن رو است كه جنبش تمدن آفرين حقيقى از برانگيختن خرد آغاز مى‌شود و مبتنى بر آن است، و خردهايى كه قرآن آنها را به انديشيدن و بيم از خدا، كه بزرگترين محرّك و مشوّق است به تكاپو نيفكند، بيگمان به مرگ نزديكتر است تا به زندگى.

[22] نامهاى خدا وسايل شناخت اوست، و شناخت خدا راه نزديك شدن به او، و نزديكى به خدا غايت كمال انسان. خداوند نامهاى خود را آفريده است تا ما او را بدان نامها بخوانيم، و اگر اين نامها نمى‌بود چگونه ما مى‌توانستيم به شناخت و معرفت نسبت به او دست يابيم؟

در حديث شريف از امام رضا (عليه السلام) چنين آمده است كه ابن سنان‌


[69] - البقرة/ 74.

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 15  صفحه : 304
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست