فَما هُمْ بِمُعْجِزِينَ- پس از آنها
كارى همچون معجزه برنمىآيد.» و نمىتوانند از رسيدن عذاب به خودشان بگريزند، و از
دست عقوبت فرار كنند.
گونههاى عذاب الاهى
[47] عذاب خدا رنگهاى گوناگون دارد
اول: عذاب ناگهانى است كه شخص انتظار رسيدن آن را ندارد، و بدون بيم
دادنى از پيش فرامىرسد، مثل فرورفتن زمينها و خانهها و زمين لرزهها.
دوم: عذابى كه بشر خود به سبب خطاهاى خويش سبب آن مىشود، همچون آن
كه بر كشتى نشيند و كشتى واژگون شود.
/ 67 سوم: عذاب تدريجى همچون آن كه خدا قومى را به قحطى عذاب دهد كه
به تدريج از ميان خواهند رفت. و براى هر يك از رنگهاى عذاب درد خاصى است كه از ما
مىخواهد تا از آن بپرهيزيم، و قرآن ما را از همه آنها بيم داده است. پس از رنگهاى
اول و دوم عذاب آيههاى اول و دوم به ما بيم دادهاند، و اما درباره رنگ سوم
خداوند مىگويد
أَوْ يَأْخُذَهُمْ عَلى تَخَوُّفٍ- يا آنان را
گرفتار كاستى سازد.» طبرسى گفته است: تخوف و تنقص بدان معنى است كه پيوسته و يكى
پس از ديگرى آنان را بگيرد تا هيچ كس از ايشان بر جاى نماند، و اين همان حالتى است
كه ترس از نابودى و خوف از هلاكت با آن همراه است، و گفته مىشود
تخوّنه الدهر يعنى روزگار به او خيانت كرد. [9]
در حديثى مأثور آمده است