responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 307

چگونه مواجه با فرعون شد كه به او گفت: اى موسى! گمان مى‌كنم كه تو جادوزده شده باشى، و او به وى پاسخ داد كه وحى سبب رسيدن به بصيرت و بينش است و به فرعون گفت كه إِنِّي لَأَظُنُّكَ يا فِرْعَوْنُ مَثْبُوراً- اى فرعون! گمان مى‌كنم كه در معرض هلاكت قرار گرفته‌اى»؛ و اين داستان بسيارى از حقايق سوره اسراء را خلاصه مى‌كند، چه فرعون مى‌خواست موسى و قومش را تحريك كند و مايه ناراحتى آنان را فراهم آورد، پس خدا او و كسانى را كه با او بودند همه را غرق كرد، و سرزمين آنان تا مدتى محدود به ميراث در اختيار بنى اسراييل قرار گرفت.

شرح آيات

از مهمترين مانعهايى كه گروه فراوانى از مردم را از ايمان آوردن به رسالات بازمى‌دارد، اين شبهه داراى ريشه‌هاى ژرف است كه: چرا فرستادگان از افراد بشرند؟ و شايد ريشه آن به دو احساس شاذ و غريب بازگردد

الف: كوچك شمردن انسان نفس خود را در مقايسه با چيزهاى عجيب و غريبى كه از آفريده‌هاى خدا در عالم طبيعت مشاهده مى‌كند، و به همين سبب چنان مى‌پندارد كه خداوند سبحانه و تعالى بزرگتر از آن است كه به صورت مستقيم با انسان اتصال و ارتباط پيدا كند، يا فردى از افراد بشر را به رسالت خود برگزيند.

ب: ناآگاه بودن از وسيله‌اى كه از راه آن خدا ارتباط خود را با مردم زمين برقرار مى‌كند، پس آيا خدا فرشته‌اى را به زمين فرومى‌فرستد؟ پس او كيست؟ و چگونه اين امر صورت مى‌پذيرد؟

و پيش از هر چيز بايد اين را بدانيم كه

تعجب و شگفت‌زدگى گونه‌اى از نادانى و جهل است و به صورت حجاب و پرده‌اى ميان انسان و حقيقت درمى‌آيد، و بيشتر مردم از آن روى حقايق را تكذيب مى‌كنند كه نسبت به آن گرفتار تعجب و شگفت‌زدگى شده‌اند، و دانش آنان بر شناختن ابعاد آنها احاطه ندارد، چنان كه پروردگارمان مى‌گويد بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ‌ و به همين سبب پروردگار ما تأكيد مى‌كند كه سنت خدا بر آن جارى‌

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست