و نيت ايشان است، و بر ما است كه از طريق همين اعمال نيات ايشان را
بازشناسيم و بدانيم كه براى چه به عمل مورد نظر پرداخته بودهاند.
به همين سبب در حديثى مأثور از امام صادق (ع) آمده است
«نيت بر عمل فضيلت دارد، و آگاه باشيد كه نيت همان عمل است».
و سپس اين آيه را تلاوت كرد قُلْ
كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِهِ.
گاه اعمال متشابه با يكديگر به نظر مىرسد، ولى نيتها با يكديگر
اختلاف دارد، و شخصيتهاى عمل كنندگان و هدفهاى عمل آنها را متناقض مىسازد، پس چون
شخص با اخلاص به اداى نماز و روزه و حج بپردازد، عمل او همچون معراج و جهاد اكبر و
وسيله رفتن به بهشت است، و چون رياكارى به همين اعمال بپردازد، براى او چيزى جز
وبال و زيان نخواهد داشت.
خداوند متعال داورى است كه بر حسب سالم بودن يا مغشوش و خيانتآميز
بودن عمل داورى مىكند.
فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى سَبِيلًا-
پس پروردگارتان خوب مىداند كه آن كس كه بر راه راست مىرود كيست.» اگر عملى را
دوست مىدارى، يا به روشى متمايلى، يا بر رفتار و روشى خو گرفتهاى، بدان معنى
نيست كه آن خوب و مطلوب و حق است، بلكه مقياس حق و باطل خدا است كه كتاب را براى
آن فرستاده است تا فرقان و وسيله تميز دادن حق از باطل باشد، و ما را به راههاى
درست و سالم هدايت كند، پس به تزكيه نفس و خود را پاك و پاكيزه شمردن مپرداز و آن
را مقياس حق و باطل مدان.
قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي
[85] چه كس قرآن را از نزد خدا بر قلب رسول نازل كرد؟ و كيست كه
پيامبران را استوار مىسازد و به فرمان خدا به تأييد آنان مىپردازد؟
/ 300 آيا همان «روح» نيست كه پروردگارمان سبحانه و تعالى درباره او
گفته است