پذيرفتن آيتى خواستار آن نشويم، چه اگر آيات نازل شود و ما پس از آن
به آنها كافر شويم، مستوجب عذاب سخت خدا خواهيم شد، از آن جهت كه بر خودمان به سبب
آيه ستم روا داشتهايم، چنان كه قوم ثمود چنين كردند.
/ 254 در تفسير اين آيه كريمه آمده است: بنا بر حديثى مأثور از امام
باقر عليه السلام آمده است كه: از محمّد (ص) قوم او خواستار رسيدن آيتى براى خود
شدند، پس جبرييل فرود آمد و اين آيه را بر او از جانب خدا فروخواند
وَ ما مَنَعَنا أَنْ نُرْسِلَ بِالْآياتِ إِلَّا أَنْ كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ
و كنا اذا ارسلنا الى قرية آية فلم يؤمنوا بها اهلكناهم فلذلك أخرنا عن قومك
الآيات. [19] وَ ما نُرْسِلُ بِالْآياتِ إِلَّا تَخْوِيفاً-
و آيات را جز براى بيم دادن فرونمىفرستيم.» يعنى دو گونه از آيات وجود دارد، يكى
«مبصرة» همچون ناقه صالح كه قوم وى به آن كافر شدند، و ديگرى آيتى براى «تخويف» و
بيم دادن به عذاب آخرت همچون جنگ و گرفتاريهاى زيانبخش ديگر.
و چون خداوند متعال فرستادن پيامبران را با فرستادن محمد (ص) پايان
داد، پس آياتى فرستاد تا مؤمنان را از عذاب قيامت بترساند، و براى آن نبود كه اگر
به آن كافر شدند عذاب بر ايشان نازل شود.
رؤيا
[60] رؤيا چيست؟ چنان معلوم مىشود كه براى هر يك از ما يك حس ششم
وجود دارد، و قصد من حسى است كه به وسيله آن پيامدهايى همچون نعمت يا مصيبت را پيش
بينى مىكنيم، و اين حس نقشى اساسى در اوضاع و احوال دشوار ايفا مىكند كه جانها
ملتهب و آشفته شده، و شايد رؤيا (به خواب ديدن) جزئى از اين حس بوده باشد، چه
انسان در حالت بيدارى از ديدن حقايق محجوب است و