اجتماع به شمار مىآيد آغاز مىشود و سپس به پاسدارى از حرمت وزن و
پيمانه و احترام گذاشتن به آبروى مردم و لزوم وفادار به پيمان بودن و چيزهايى از
همين گونه پايان مىپذيرد.
/ 230
شرح آيات
مسئوليتهاى اجتماعى
[34] وَ لا تَقْرَبُوا مالَ الْيَتِيمِ إِلَّا
بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّى يَبْلُغَ أَشُدَّهُ- و به مال
يتيم نزديك مشويد مگر به صورتى كه نيكوتر باشد، تا آن گاه كه به سن رشد و بلوغ خود
برسد.» ولى و سرپرست يتيم حق آن را دارد كه مال يتيم را در تصرف بگيرد و به مصلحت
او از آن بهرهگيرى كند، ولى حق تصرف در آن را جز براى سود به دست آوردن براى يتيم
ندارد، و چون به مرحله بلوغ رسيد مىبايستى مال را به او تسليم كند، از آن روى كه
يتيم ضعيف است، و بنا بر اين حرام بودن تصرف در مال او بر حرمت و احترام اموال
نيرومندان دليل است.
وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ كانَ مَسْؤُلًا-
و به پيمان وفادار باشيد و بدانيد كه نسبت به آن مسئوليت داريد و درباره آن از شما
پرسش خواهد شد.» عهد و پيمان تكيه گاهى اجتماعى در اسلام است، و محور تعاون و
تبادل فكرى و سياسى و تجارى به شمار مىرود، و اسلام ما را به وفادارى نسبت به
پيمانها، نخست به همين سبب برمىانگيزد، و در مرحله دوم به سببى اخلاقى، و در
مرحله سوم براى آن كه بر وفاى به عهد حكم شرع جريان پيدا مىكند. و نگاهدارى عهد و
پيمان يكى از مهمترين مسئوليتهاى بشر در زندگانى او محسوب مىشود.
[35] وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا
بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ- و در پيمانه كردن درست پيمانه كنيد،
و براى وزن كردن ترازوى درست به كار بريد.» القسطاس المستقيم: خريد و فروشى است كه
مغبون كردن و نادرستى در آن راه نيابد، و شايد احترام گذاشتن به كيل و پيمانه خود
دليلى بر پاسدارى از