تأييد مىكند، و در شب قدر همراه با فرشتگان ديگر به زمين مىآيد، و
قولى ديگر آن است كه: «روح كلمه حيات و زندگى است كه خداوند سبحانه و تعالى به
چيزها القا مىكند و خواست و مشيئت او را مىپذيرند، و القاء و فرو فرستادن آن را
به پيامبر خويش ايحاء يعنى وحى كردن شمرده و در اين باره چنين گفته است كه
وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا-
و بدين گونه روحى از امر خودمان را به تو وحى كرديم»، [1]
پس وحى به معنى كلام و سخن پوشيده است و فهماندن آن از راه ايماء و اشاره صورت
مىگيرد، و القاء و تلقين كلمه او تعالى- كلمه حيات- به قلب پيامبر (ص) وحيى از
روح به سوى او است». [2] و اگر روح فرستاده باشد، حرف
«باء» در اين جا به معنى استعانت است، يعنى كمك يافته و تأييد شده به وسيله روح،
ولى در صورتى كه روح جوهر رسالت تركيب شده از نور علم و هدايت بوده باشد كه به
گفته خداوند سبحان بشر را زنده مىكند اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَ
لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ- چون خدا و
فرستادهاش شما را به چيزى بخوانند كه زندهتان مىسازد، آن خواندن و دعوت را
استجابت كنيد و بپذيريد»، در اين صورت روح به معنى نورى مىشود كه فرشتگان از
آسمان به زمين مىآورند، و اين معنى نيز به اين گفته خداى تعالى نزديك است كه/ 20
يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ-
روح امر خويش را بر هر كس از بندگانش كه بخواهد القا مىكند».
مِنْ أَمْرِهِ- از فرمان خود را،» و فرشتگان به
فرمان خدا روانه مىشوند و بنا بر ميل خود چنين نمىكنند، و به همين جهت بر بندگان
برگزيده خدا فرود مىآيند.
عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ- بر هر كس
از بندگانش كه بخواهد.» پس رسولان بندگان خدايند نه نيم خدا، و اما محتوا و جوهر
رسالت از اين