[12] وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ
آيَتَيْنِ- و شب و روز را دو آيت و نشانه قرار داديم.» پس شب و آنچه از آرامش
و سكون دارد، آيتى از آيات خدا است، و به همين گونه است روز و تحرك و فعاليت كه آن
نيز آيتى است.
/ 210 فَمَحَوْنا آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ
النَّهارِ مُبْصِرَةً- پس آيت شب را از بين برديم و آيت روز را وسيله
بينايى قرار داديم،» از آن روى كه با فعاليت و نشاط براى دست يافتن به رزق و روزى
در حركت شكوفان و آباد است.
لِتَبْتَغُوا فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ
السِّنِينَ وَ الْحِسابَ- براى آن كه به جستجوى بخششى از
پروردگار خويش برخيزيد و از شمار سالها و حساب آگاه شويد.» به دنبال يكديگر آمدن
شب و روز وسيلهاى براى آگاهى يافتن از حساب زمان است- و اين ظاهر آيه را نشان
مىدهد- اما هدف از آن بيان اين امر است كه حركت زمان انسان را به تحمل مسئوليت در
دنيا و دريافت حقيقت نفس خويش دعوت مىكند، و انسانى كه فكر او بسته مىشود و از
حركت بازمىماند، چيزى جز بيهودگى و وقتگذرانى به دست نمىآورد، و خداى تعالى در
حديثى قدسى گفته است: «اى پسر آدم، تو روزهايى و چون يك روز بگذرد پارهاى از تو
گذشته است» پس آن كس كه بداند زمان را قيمتى است (به حساب نفس خويش در ساعتها و
دقيقهها رسيدگى مىكند) پيش مىرود، بدان جهت كه مىداند كه «آن كس كه بر مركب شب
و روز سوار است، اگر هم ايستاده باشد با آن پيش مىرود».
وَ كُلَّ شَيْءٍ فَصَّلْناهُ تَفْصِيلًا- و ما در
ميان همه چيزها جدايى و