responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 189

آن جا نيز همچون در آسمانهاى ديگر فرشتگان خاشع بودند. [14]/ 190 سپس به آسمان هفتم بالا رفتيم و بر فرشته‌اى از فرشتگان نگذشتم مگر اين كه گفت: اى محمد! حجامت كن‌ [15] و به امتت فرمان ده كه چنين كنند، و در ميان آنان مردى با موهاى تر و ريش جو گندمى بر تختى نشسته بود كه چون از جبرييل درباره او پرسش كردم كه او كيست كه در آسمان هفتم بر كنار در بيت المعمور در جوار خدا نشسته است گفت: اى محمد! اين پدرت ابراهيم است، و اين جا جايگاه تو و پرهيزگاران امت تو است، و آن گاه رسول اين آيه را برخواند إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ‌ (آل عمران/ 68) پس بر او سلام كردم و او بر من سلام كرد و گفت: مرحبا به پيامبر شايسته، و پسر شايسته، و مبعوث شده در زمانى شايسته، و در آن آسمان همچون در آسمانهاى ديگر فرشتگانى خاشع بودند كه مرا به خير براى خودم و امتم بشارت دادند. [16] رسول اللَّه (ص) گفت: و در آسمان هفتم درياهايى از نور را مشاهده كردم كه درخشندگى آنها چشم را از ديدن بازمى‌داشت، و درياهايى از تاريكى و ظلمت، و درياهايى از برف لرزان، و هر وقت كه هراسان مى‌شدم از جبرييل پرسش مى‌كردم، و او مى‌گفت: يا محمد! شاد باش، و از بزرگوارى و بخشندگى پروردگارت سپاسگزار، و از آنچه براى تو كرده است به شكرگزارى از او بپرداز؛ و گفت: پس خدا به قوت و يارى خود چندان استوار داشت كه پرسشم از جبرييل و


[14] - و بدين گونه مى‌بينيم كه رسول (ص) در هر آسمان با يك چند پيامبر برخورد مى‌كند كه اين خود تعبيرى از يگانگى رسالتهاى آسمانى و وجود برادرى در ميان پيامبران است و از اين كه آنان با يكديگر اختلاف درجه و مقام دارند.

[15] - حجامت كردن يعنى اين كه انسان هر سال مقدارى از خون خويش را از بدنش بيرون كند.

[16] - پيامبران را چنان مى‌يابيم كه در گفتار با رسول خدا (ص) به او مى‌گويند: مبعوث شده در زمان صالح و شايسته، و اين دليلى بر آن است كه بشريت با گذشت رسالتها تكامل پيدا كرده و به مرحله رسيدگى و كمال در زمان رسول خدا (ص) و زمانهاى پس از آن رسيده است، و انسان امروز به فضل رسالتهاى خدا در درجات كمال رو به بالا پيش مى‌رود.

نام کتاب : تفسير هدايت نویسنده : المدرسي، السيد محمد تقي    جلد : 6  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست