قُلْ نَزَّلَهُ رُوحُ الْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِ-
بگو كه آن را روح القدس از جانب پروردگارت به حق فرود آورده است.» پس حق
تجسميافته در سنتهاى خدا، در آفاق و انفس، همان باطن آيات است، كه هر آيهاى مظهر
سنتى الاهى رسوخ يافته در ضمير آفريدگان به شمار مىرود. و سنتها يگانه نيست و
آيات نيز چنينند. و اختلاف ميان آفريدگان وجود دارد، و دليل بر وحدت و يگانگى
آفريننده آنان است، و به همين گونه اختلاف در آيات خدا نيز كاشف سنتهاى موجود است
و علم خدا سبحانه و تعالى را آشكار مىسازد.
لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا- براى آن كه
كسانى كه ايمان آوردهاند ثابت و استوار باقى بمانند.» پس كسانى كه ايمان
آوردهاند، به روح القدس متمسك مىشوند، و روح القدس آنان را در سايه نور خود قرار
مىدهد.
وَ هُدىً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمِينَ- و راهنمايى
و بشارتى براى مسلمانان باشد.» هر كه روى خود را به جانب خدا بگرداند و به او
تسليم شود، خدا او را هدايت مىكند و او را به يك زندگى پاكيزه مژده مىدهد، و چون
تكامل يابد هر چه زودتر به ايمان دست مىيابد، و مؤمن مالك نيرويى الاهى است كه او
را از كيد شيطان و از شبهات او محفوظ مىدارد، و همين به نام عدالت خوانده مىشود،
و به خطا مىگويند كه آن ملكهاى در نفس است؟؟
/ 130
از شبهههاى شيطان
[103] و شبهه ديگرى است كه شيطان آن را طرح مىكند.
وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّما يُعَلِّمُهُ
بَشَرٌ لِسانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌ- و ما
مىدانيم كه آنان مىگويند كه بشرى او (پيامبر) را تعليم مىدهد،