آن چنان كه بايد آنان را ارزشيابى كند به بيان وضع آنان در آغاز
اسلام مىپردازد و از كفر و نفاق آنان سخن مىگويد كه عربهاى باديهنشين به سبب
دور بودنشان از شناخت رسالت از ديگر عربها در كفر و نفاق بيش بودند و از فهم حقايق
دين و التزام شريعت هر چه ناآگاهتر.
در آنجا فرقهاى از همين عربها بودند كه مىپنداشتند كه، انفاق
كردنشان در راه خدا نوعى ضرر و زيان است و از اين رو مىكوشيدند هر چه بيشتر خود
را به سويى كشند و از اداى پشيزى هم خوددارى ورزند و تا به زعم خود برايشان مزاحمى
نباشد منتظر نزول بلا بر مسلمانان بودند و همواره چنين مىخواستند. خداوند تعالى
سخن آنان مىشنيد و از راز دلشان آگاه بود.
ولى گروهى ديگر از اعراب بودند كه به خدا و پيامبرش ايمان داشتند و
از گردنههاى بخل و جهل گذشته بودند و اموال خويش در راه خدا انفاق مىكردند تا
مورد عنايت رسول اللَّه واقع شوند و او در حق ايشان دعاى خير كند. خداى تعالى
پاداش ايشان فراوان كند و آنان را به آستان گسترده رحمت خود وارد گرداند. كه او
آمرزنده و مهربان است.
/ 263
شرح آيات
برخى صفات اعراب
[97] انديشه واپس مانده جاهلى ستايشگر زندگى در باديه و تحمل
دشواريها و صحنههاى وحشت آور آن بود. يكى از ايشان گويد
فمن تكن الحضارة أعجبته
فايّ رجال بادية ترانا
اسلام آمد و به اهميت شهرها و زندگى شهرنشينى تأكيد كرد، و اين آيه
نازل شد و موضع و موقف ساكنان باديه را كه از آنان به اعراب تعبير مىكند مشخص
ساخت.
اين توضيح ضرورى است كه اعراب جمع اعرابى است و اعرابى عربى است كه
در باديه سكونت دارد قرآن در اعراب باديهنشين دو صفت بيان داشته است: شدت در كفر
و