ماءالشعير چيست؟ ج - «فقاع» شرابى است كه اخذ شده براى اسكار از جو
و در او سكر خفيف هست، و امّا ماء الشعير كه طبيب علاج مىكند براى بعض
امراض، معمول نيست براى اسكار. س 49- شرابى كه مسمّى به «بيره» هست پاك يا نجس است با اينكه محتوى بر الكل نيست؟ ج - «بيره» شراب است و از آب جو تخمير شده ساخته شده و اين همان «فقاع» است، حكم او حرمت است مانند خمر، و مثل آن است در نجاست. س 50- اگر ترش بشود دانههاى جو، بعد همين دانهها را در آب خيس كنند چند روزى سپس اين آب روان مشتمل شود بر مقدارى الكل حكم او چيست؟ ج - اگر اين دانههاى جو تخمير گردد و سپس آب آنرا
بگيرند چنانچه از وصفى كه نموديد ظاهر مىگردد پس اين حكم فقاع و بيره را
كه حكم آن در سابق گذشت دارد. س 51- اگر محتوى گردد عصير بر مقدارى مادهء الكل
كه معلوم نمىگردد مگر به تحليل شيميايى و اين ماده سه در هزار مىباشد آيا
جايز است نوشيدن آن با آن كه مىدانيم اين مقدار از ماده الكل در اثناء
ساخت آن، به آن اضافه شده، از تخمير نمودن عصير است؟ ج - اگر بدانيم اسكار نمودن آن را پس او حكم خمر حرام را دارد. س 52- اگر شراب تبديل به سركه شود ولى نه تبديلى
كه هيچ اثرى از شراب نباشد بلكه مقدار كمى، كه در حدود پنج در هزار باشد از
شراب اثرى باقى است حكم اين مسئله چيست؟