س 673-
در احرام عمره كه صريح فتوا است از جده با نذر جايز نيست، اگر مدير گروه
مخالفت كند براى رفتن به ميقات و يا آنكه وسايل رفتن را فراهم نكند و حجاج
هم خود نتوانند وسايل تهيه كنند آيا مىشود با نذر از جده قديم محرم شد؟ ج - كسانى كه متمكن از رفتن به يكى از مواقيت
نباشند مىتوانند با نذر از جده محرم شوند، و احتياطاً در ادنى الحل تجديد
احرام نمايند. واللََّه العالم. س 674- در مسئله عدم جواز احرام از جده حتى با نذر اجازه مىدهيد رجوع به غير شود يا خير؟ ج - مجالى براى رجوع به غير نيست در آن فرض كه كافى نمىدانيم. س 675- آنچه معروف است اين است كه وادى السيل همان قرن المنازل است آيا جايز است احرام بستن از آن يا خير؟ ج - بايد رجوع نمايد به تصديق نمودن اهل خبره ثقه اهل آن محل. س 676- اگر احرام ببندد حاج يا عمره كنندهاى از جده يا جاى ديگرى بعد از ميقات از روى جهل و نادانى، حكم حج او چيست؟ ج - در صورت عدم معذور بودن او عمره و حج او فاسد است. س 677- اگر شخصى از روى نادانى يا فراموشى احرام
عمره تمتع را از غير ميقات (خواه قبل از ميقات يا بعد از آن) ببندد و بعد
از رسيدن به مكه چه التفاتش به حكم مسئله قبل از اعمال باشد، يا بعد از آن و
برگشتن او به يكى از مواقيت دشوار و شاق باشد، آيا جايز است براى او احرام
از حدود حرم يا از خود مكه ببندد، يا همين احرام براى او كافى است و اگر
بعد از فراغ اعمال عمره، علم پيدا كند، حكمش چيست؟ ج - حكم او حكم تارك احرام از روى جهل و فراموشى است كه در مسئله