مؤونه
است كه خمس نداشته باشد، و مثل منزل سكونتى و جزو لوازمات منزلى حساب
مىشود، يا اينكه بايد از اصلش با نماى متصله و منفصله و از مخارج تعمير
بستان، خمس بايد داد؟ ج - اگر احتياجش به نفس حاصل آن رفع مىشود آن باغ
مانند خانه مسكونى جزو مؤونه است و خودش و حاصلش آنچه كه صرف مىشود مورد
تعلق خمس نيست، و اگر با فروش حاصلش رفع حاجت معيشت شود مانند سرمايه است
كه بايد حكم آن را بر او جارى ساخت. واللََّه العالم. س 430- بفرمائيد آيا در تخميس املاك فرقى است بين
اينكه استفاده آن املاك تمامش به مصارف عينى شخصى برسد يا مثلاً بعضى از
محصول را مصرف شخصى و بعضى را فروخته و در بقيه امور معاشى مؤونه مصرف كند،
يا اصلاً مقدارى از آن محصولها زايد بر مؤونه بوده كه تخميس آن مقدار
محصول در آخر سال لازم است، و بر فرض لزوم تخميس در بعضى صور آن، قيمت خريد
اصلى كافى است يا قيمت فعلى معتبر است؟ ج - هر مقدارى كه به عين ثمر آن گذران مىكند جزو
مؤونه است و خمس متعلق نمىشود و هر مقدارى كه به فروش ثمر آن زندگانى
مىكند حكم سرمايه را دارد كه معادل مصرف سال مستثنى است و بقيه متعلق خمس
است به قيمت فعلى، و ثمر آن حكم ساير ارباح را دارد. واللََّه العالم. س 431- زيدى مقدارى زنبور عسل تهيه نموده و يا
خريده است بفرمائيد سر سال وظيفه زيد راجع به خمس آنها چيست؟ زيرا امكان
دارد اين زنبورها و يا بعض آنها بروند و برنگردند و گاهى اين مطلب واقع شده
است. ج - اگر براى مصرف عين عسل آنها در زندگى خودش است خمس به آن