responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 515

رشید هجری‌

رُشید یکی از قهرمانان اسلام و یکی از بزرگمردان مبارز و مدافع سرسخت اصول و عقیده و از برجسته‌ترین صاحبان رسالت در اسلام است، رشید از خواص اصحاب امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام و از دوستداران صمیمی آن حضرت بود، امام علیه‌السلام به او علاقه‌مند بوده و او را دوست می‌داشت به این دلیل که او از ایمان زیاد و عقل فراوانی برخوردار بوده است، و امام علیه‌السلام آنچه از ظلم و طغیان ستمگر جانی عبیدالله بن زیاد که بعدها بر او گذشت به او خبر داد و فرمود: «ای رشید، چگونه خواهد بود صبر تو در وقتی که زنا زاده بنی امیه تو را بطلبد، و دست، پاها و زبان تو را ببرد.» رشید با اطمینان و رضایت فراوان از خبری که امام علیه‌السلام داده بود استقبال کرد و عرض کرد: «یا امیرالمؤمنین آیا سرانجام کار من بهشت خواهد بود؟» امام علیه‌السلام فوری در پاسخ وی فرمود: «آری یا رشید، تو در دنیا وآخرت با من خواهی بود.» [1] .
امام علیه‌السلام علوم زیادی را به او تعلیم داد و آنچه از ظلم و فساد که در روزگار بنی امیه بر سر امت خواهد آمد با او در میان گذاشت، مورخان می‌گویند: امام علیه‌السلام علوم بلایا و منایا را به او تعلیم داد. [2] روزی به همراه امام علیه‌السلام به نخلستان برنی رفتند و جمعی از اصحاب آن حضرت نیز با وی بودند،امام زیر درخت خرمایی نشست و به برنی دستور داد از درختی مقداری خرما چید و نزد ایشان آوردند، رشید از خوبی خرماها تعجب کرد، آنگاه امام علیه‌السلام به رشید خبر داد که بزودی او را بر چوب آن درخت بر دار خواهند کشید، بعد از آن رشید همواره به نزد آن درخت می‌آمد و آن را آب می‌داد و مراقب آن بود تا این که روزی دید آن را بریده‌اند پس یقین پیدا کرد که اجلش نزدیک شده است. [3] و پس از آن که بشریت به سوک فقدان رهبر خود امام امیرالمؤمنین علیه‌السلام مبتلا شد، رشید از خواص اصحاب امام حسین علیه‌السلام شد و پس از حادثه غمبار کربلا در زمره خواص اصحاب علی بن حسین علیهماالسلام در آمد. [4] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) رجال کشی.
(2)
حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام او را رشید مبتلا می‌نامید، علم بلایا و منایا را که به او تعلیم داد چه بسا به بعضی از مردم می‌رسید و می‌گفت تو چنین خواهی شد و چنین کشته می‌شوی و آنچه می‌گفت واقع می‌شد - م.
[3] رجال کشی.
[4] رجال طوسی.
منبع: تحلیلی از زندگانی امام سجاد (جلد 2)؛ باقر شریف قرشی؛ ترجمه محمد رضا عطائی؛ کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام چاپ 1372.

نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 515
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست