نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 207
توحید عینی و تسلیم مقابل تقدیر الهی
امامان معصوم - علیهم صلوات الله - از نظر ادراک توحید و شهود یگانگی
حضرت حق در همه ابعاد، سر آمد همه خلایق بوده و از این رو در همه شئون
زندگی کاملا در مقابل حضرت حق تسلیم و به همه آنچه او برای آنها تدبیر
میکرده است «راضی» بودهاند. حضرت علی بن الحسین علیهالسلام نیز در
این زمینه در اوج قله توحید عینی بوده و در مقابل تقدیر حضرت الله، تسلیم
محض بودهاند. امام باقر علیهالسلام میفرمایند: «علی بن الحسین
علیهالسلام فرمودند یک مرتبه که بشدت مریض شده بودم، پدرم علیهالسلام به
من فرمود: «چه آرزویی داری؟» عرض کردم: «پدر جان آرزو دارم از کسانی باشم
که در مقابل آنچه خداوند برای من تدبیر فرموده است، پیشنهادی نداشته
باشم.!!» پدر به من فرمود: «احسنت، تو مشابه و نظیر حضرت ابراهیم خلیل -
صلوات الله علیه - گشتهای، زمانی که جبرائیل علیهالسلام به ایشان گفت:
«آیا حاجت و نیازی داری؟» ایشان پاسخ داد: «برای خدای خود پیشنهادی ندارم
بلکه او مرا کفایت میکند و او بهترین وکیل است.» [1] . (این قضیه مربوط به
مسأله انداختن حضرت «ابراهیم» در آتش است که در آن لحظات آخر «جبرائیل»
چنین سخنی داشت و حضرت چنین پاسخ دادند و بعد هم آتش برای ایشان «گلستان»
شد). البته این حالت بلند معنوی حضرت، مانع از این نمیباشد که اگر
خواستهای داشته باشند آن را از خداوند متعال درخواست کنند، چه اینکه دعاها
و مناجاتهای بیشمار حضرت سجاد علیهالسلام همه مشحون از درخواستهای
گوناگون است که همه را به پیشگاه ذات مقدس ربوبی عرضه داشتهاند و از حضرت
باری، حاجات خود را مسألت نمودهاند. در این رابطه آنچه مهم است ادراک این
مطلب است که انسان در «دعا» نیز «موحد» باشد و صرفا از خداوند حاجت خود را
بخواهد و دست نیاز به سوی غیر خدا دراز نکند و بر اساس این آیه قرآن که
میفرماید: «و قال ربکم ادعونی استجب لکم» [2] . یعنی: «پروردگار شما
فرمود فقط مرا بخوانید و من دعای شما را مستجاب میکنم و به شما جواب
میدهم.» آری خداوند میفرماید: «فلیستجیبوا لی ولیؤمنوا بی لعلهم یرشدون»
[3] . یعنی: «پس حتما از من طلب استجابت کنند و به من ایمان داشته باشند که
چه بسا در پرتو آن به رشد نائل آیند.» در همین زمینه، نگرش توحیدی حضرت
سجاد علیهالسلام در مشکلی که برای ایشان در برخورد با جناب «محمد بن
حنفیه» پیش آمده بود، قابل دقت است و به حق باید آن را تبلور توحید حضرت در
امور اجتماعی دانست. این قضیه تحت عنوان «توحید و توکل حضرت سجاد علیهالسلام در بررسی بعد اجتماعی حضرت بیان گردیده است.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) بحارالانوار، ج 46، ص 67، ح 34 (به نقل از دعوات راوندی). (2) بخشی از آیه 60، از سوره 42: غافر. (3) بخشی از آیه 186، از سوره 2: البقره. منبع: اسوه کامل؛ محمد محسن دعایی؛ اطلاعات چاپ اول 1380.
نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 207