نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 1003
هنگام تندرستی و سپاس آن از خداوند
عنوان دعا چنین است: و کان من دعائه علیهالسلام اذا سال الله العافیه و
شکرها، از دعاهای امام (ع) است هنگامی که تندرستی و سپاس بر آن را از
خداوند درخواست مینمود. محتوای دعا عافیت و سلامتی یکی از نعمتهای
بزرگ خداوند است. که انسان کمتر به آن توجه دارد و شکر آن را بجا نمیآورد
و قدر آن را نمیداند تا اینکه به بیماری دچار میشود و آنگاه قدری به
نعمت عافیت پی میبرد. در این دعا امام سجاد (ع) بعد از فرستادن درود بر
پیامبر (ص) و اهلبیتش (ع)، اینگونه به پیشگاه مقدس الهی درخواست عافیت
میکند: اللهم صل علی محمد و اله، و البسنی عافیتک، و جللنی عافیتک، و حصنی
بعافیتک، و اکرمنی بعافیتک، و اغننی بعافیتک، و تصدق علی بعافیتک، وهب لی
عافیتک، و افرشنی عافیتک، و اصلح لی عافیتک، و لا تفرق بینی و بین عافیتک
فی الدنیا و الاخره. بار خدایا بر محمد و آل او درود فرست و بر (تن و جان)
من به لطف خودت لباس عافیت بپوشان، و عافیتت را بر تمام شئون وجودم شامل
گردان، و مرا در سنگر و پناه عافیت و رستگاری خود محفوظ گردان، و به عافیت و
رستگاری مرا گرامی بدار، و به عافیتت مرا مستغنی و بینیاز گردان، و به من
فقیر درگاهت عافیت را صدقه و موهبت فرما، و عافیت را بر من گسترده گردان و
به آن عافیت، امور مرا اصلاح کن، و میان من و عافیت هرگز در دنیا و آخرت
جدایی مینداز. چنانکه ملاحظه میشود امام چهارم (ع) مساله «عافیت» و
تاثیر آن را در زندگی انسان در دنیا و آخرت به طور مبسوطی تشریح میفرماید.
و بدین وسیله اهمیت و جایگاه این نعمت بزرگ را به ما گوشزد میکند. در این
فراز از دعا امام (ع) عافیت را به امور زیر تفسیر و توجیه کرده است: 1- لباس محافظ 2- پناهگاه امن و آرامشبخش 3- موجب کرامت 4- بینیازکننده از غیر 5- صدقه و موهبت الهی 6- موجب اصلاح و
اگر انسانها از این نعمت بزرگ یعنی «عافیت» به درستی بهرهمند شوند و از
آن در مسیر کمال خود استفاده کنند، در دنیا و آخرت رستگار و سعادتمند
خواهند شد. آنگاه امام (ع) در فراز دیگر دعا صفات و ویژگیهای آن عافیتی
را که از خداوند درخواست میکند تشریح میفرماید. و جهتگیری درخواست
عافیت را به ما میآموزد. زیرا عافیتی موجب سعادت است که جهتدار و هدفدار
باشد. یعنی در مسیر رضای الهی و رشد و تعالی معنوی انسان مورد استفاده قرار
گیرد. و صرف وجود سلامتی (بدنی و جسمی) گرچه نعمت است، اما برای کمال
انسان کافی نیست، بلکه سلامتی باید در تمام زمینههای مادی و معنوی و جسمی و
روحی باشد تا انسان را به سوی کمال رهنمون کند. امام (ع) خصوصیات «عافیت»
را چنین معرفی میفرماید: عافنی عافیه، به من عافیتی عطا کن که: 1- کافیه، بینیازکننده باشد (همه جانبه باشد هم ظاهری و هم باطنی). 2- شافیه، بهبوددهنده باشد. 3- نامیه، افزون شونده و رشد دهنده باشد. 4- تولد فی بدنی العافیه پیوسته در جسم (و جان) من سلامت و آسایش بیفزاید. 5- عافیه الدنیا و الاخره، (موجب) سلامتی دنیوی و اخروی باشد (زیرا عافیت دنیا به تنهایی معیار سعادت و خوشبختی نیست). آنگاه
در بخش دیگر دعا به ما میآموزد که از خداوند بخواهیم به دادن نعمتهایش بر
ما منت گذارد. در این باره میفرماید: و امنن علی، خدایا بر من منت گذار
(به این نعمتها): 1- بالصحه، به سلامتی 2- و الامن، و امنیت و آرامش 3- و السلامه فی دینی و بدنی، و سلامتی در دین و بدنم. 4- و البصیره فی قلبی، و قدرت شناخت و بصیرت قلبی. 5- و النفاذ فی اموری، و پیشرفت در کارهایم. 6- و الخشیه لک، و ترس (توام با معرفت) از تو (برای تو). 7- و الخوف منک، و بیم و خوف از (مجازات) تو. 8- و القوه علی ما امرتنی به من طاعتک، و توانایی بر اطاعت و فرمانبرداری از تو. 9- و الاجتناب لما نهیتنی عنه من معصیتک، و دوری از معصیت و نافرمانیت که مرا از آن نهی کردهای. 10- و امنن علی بالحج و العمره، و منت گذار به انجام حج و عمره. 11-
و زیاره قبر رسولک، و زیارت مرقد پاک رسولت (ص). چنانکه ملاحظه میشود،
درخواستهایی که امام (ع) به ما میآموزد همواره موجب سعادت دنیا و آخرت
است، و عمل به آنها و تلاش در زمینه کسب آنها، دنیا و آخرت ما را تامین
میکند. در حقیقت دعاهایی که پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) به ما
آموختهاند، دستورات زندگی است. و آنها همچون طبیب که به بیمار خود دوا
میدهد، برای سلامتی روحی و روانی و حفظ سلامتی و عافیت دنیا و آخرت
نسخههایی را در قالب دعا در اختیار ما قرار دادهاند. و دقت در این دعاها و
معرفت یافتن نسبت به آنها حقیقتا علاوه بر نیایش خدا، هدایتگر انسان در
دنیا و آخرت میباشد. امام (ع) در جهت استفاده هدفدار از عافیت، در
فراز دیگر دعا میفرماید: و اشرح لمراشد دینک قلبی، و دلم را برای اهداف و
مقاصد دینت بگشا (مرا شرح صدر و بصیرت کاملی در فهم اصول حقایق دین عطا
فرما). سپس در فراز دیگر دعا خود و فرزندان و ذریه خویش را از امور زیر که
میتوانند به نوعی «عافیت» جسمی و روحی و دنیوی و اخروی انسان را به خطر
بیاندازند، در پناه خداوند قرار میدهد: 1- از شر شیطان 2- از شر
جانوران زهردار کشنده (مثل مار و غیره) نکشنده (مثل زنبور) و همه جانوران
3- چشم زخم 4- از شر سلطان و حاکم ستمگر 5- مترف (فرورفته در ناز و نعمت)
6- و از شر هر که برای پیامبر (ص) و خاندانش جنگی (دشمنی) برپا کرده و
آشکار ساخته. در مجموع از تمامی طبیعی و شیطان و همراهان و پیروانش به خدا پناه میبرد. و به ما میآموزد اینگونه به خداوند پناه ببریم.