نام کتاب : دانشنامه امام سجاد علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 1001
هنگامی اندوهگین شدن
عنوان دعا چنین است: و کان من دعائه علیهالسلام اذا حزنه امر و اهمته
الخطایا، از دعاهای امام (ع) هنگامی که چیزی او را اندوهگین و خطاها نگرانش
میکرد. محتوای دعا حفظ تعادل روحی و روانی انسان و به بیان دیگر
امنیت و آرامش و سکون درونی، یکی از اهدافی است که همه در جهت رسیدن به آن
تلاش میکنند. و دعا تامینکننده تعادل و امنیت و آرامش در انسان است. وقتی
یک نارسایی اخلاقی و یا مشکل مادی و اقتصادی و معیشتی و یا یک مشکل فردی و
اجتماعی به انسان روی میآورد، آدمی تعادل خویش را برای مدتی به طور شدید
یا ضعیف از دست میدهد. و این بحرانها درون او را متلاطم میسازد. در این
حالات دعا بهترین وسیله برای رسیدن به تعادل روحی و روانی است. گرچه
عالیترین حالات انسان حالت نیایش و پرستش و اظهار خضوع و خشوع نسبت به
معبود میباشد، اما از اثرات جانبی و موثر دعا نیز در بهبودی نارسائیهای
مختلف نباید غافل بود، که دعا یکی از بزرگترین و ارزشمندترین نعمتهایی است
که خداوند به انسانها ارزانی داشته است. در این دعا امام (ع) ابتدا مباحثی
از خداشناسی را متناسب با نوع درخواستهایی که میخواهد به پیشگاه خداوند
عرضه کند به ما آموزش میدهد. لذا با اشاره به دو صفت از صفات خداوند یعنی
«کافی» و «وافی» میفرماید: اللهم یا کافی الفرد الضعیف، و واقی الامر
المخوف، خدایا، ای کفایتکننده آنکه تنها و ناتوان است، و ای نگهدارنده
(بندگان خود) از امر ترسناک، امام (ع) ابتدا این باور را به انسان
گوشزد میکند که خداوند وافی و کافی است، و یار و مددکار انسان نیازمند
است. تا با قوت قلب خود، را به مشیت الهی بسپارد و زیر چتر امنیت خداوند
قرار گیرد و با یقین به استجابت دعا به مناجات بپردازد. تقویت مبانی
اعتقادی و پیدا کردن معرفت نسبت به خداوند جل جلاله، رمز لذت بردن از دعا و
نیایش و پرستش اوست. سپس در فراز دیگری از دعا به ما میآموزد که چه درخواستهایی را از خداوند داشته باشیم و در این باره میفرماید: 1- لا تجعلنی ناسیا لذکرک فیما اولیتنی، مرا نسبت به یاد کردن خود در آنچه عطایم کردهای فراموشکار مگردان، 2- و لا غافلا لاحسانک فیما ابلیتنی، و به احسانت در آنچه به من بخشیدهای غافل مساز، 3- و لا آیسا من اجابتک لی و ان ابطات عنی، و در برآورده ساختن حاجتم اگر چه به کندی پیش رود نومیدم مفرما، 4- و اجعل ثنائی علیک، و مرا در هر حال به ستایش و نیایش خودت بگمار، 5- و اشعر قلبی تقواک، و شعار دلم را پرهیزکاری از خود بنما (تقوا و ترس از خدا را روش من بگردان)، 6-
و استعمل بدنی فیما تقبله منی، و بدنم را در آنچه از من میپذیری (اطاعت و
بندگی) به کار گیر، آنگاه راه طی کردن مدارج عرفانی را توسط قلب با دعاهای
مخصوص چنین بیان میفرماید: 1- فرغ قلبی لمحبتک، دل مرا برای محبت و دوستی خویش خالی ساز، 2- و اشغله بذکرک، و (قلب مرا) به یاد خودت مشغولش گردان، 3- و انعشه بخوفک و بالوجل منک، و (قلب مرا) به ترس و بیم از خودت بلندمرتبه فرما، 4- و قوه بالرغبه الیک، و (قلبم را) به رغبت به سویت توانا، فرما. 5- و امله الی طاعتک، و (قلب مرا) به فرمانبریت متوجه کن، 6- و اجر به فی احب السبل الیک، و (قلبم را) به بهترین راههای به سوی خود روانه فرما، 7- و ذلله بالرغبه فیما عندک ایام حیاتی کلها، و (قلب مرا) در تمام روزهای زندگیم به خواستن آنچه نزد توست رام نما. آنگاه در بخشی از فراز آخر دعا میفرماید: و امنن علی بشوق الیک، و به شوق و دلباختگی به خود بر من منت گزار، محبت،
ذکر، رغبت و رام شدن قلب در برابر فرامین الهی و طی مراحل و مدارج سیر الی
الله از جمله مباحث عمیق عرفانی است که امام عارفان، و قرآن مجسم، امام
زینالعابدین علیهالسلام در فرازهایی از این دعای شریف به ما میآموزد.