نام کتاب : دانشنامه امام حسن علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 718
کلام با حسن بصری در توحید
حسن بصری به امام علیه السلام نامه نوشت: اما بعد شما خاندان نبوت و
جایگاه حکمت هستید، و خداوند شما را کشتی های حرکت کننده در موجهای سهمگین
قرار داد، پناهنده به شما پناه گرفته و غلو کننده به ریسمان شما چنگ می
زند، هر که از شما پیروی کند هدایت یافته و نجات می یابد، و هر که تخلف
ورزد هلاک گردیده و گمراه می شود، و در زمان سرگردانی امت در مورد قضا و
قدر به تو نامه می نویسم، آنچه خداوند به شما اهل بیت نازل فرموده را نزد
ما بفرست تا آنرا برگزینیم. امام علیه السلام در جواب نوشت: اما بعد،
ما همچنانکه گفتی در بین خدا و اولیائش اهل بیت هستیم، اما نزد تو و
یارانت اگر ما همچنانکه گفتی، بودیم بر ما کسی را مقدم نداشته و کسی را با
ما عوض نمی کردید. سوگند به جانم مثل شما را خداوند در قرآن کریم زده و می فرماید: «آیا کسی که در نیکی برتر است را تبدیل می کنید»، این برای یارانت می باشد در آنچه سؤال کردید و تبدیلتان نیز برای خودتان. و
اگر به خاطر احتجاج نزد تو و یارانت نبود جواب نامه را نمی نوشتم و از آن
چه نزد ماست تو را آگاه نمی کردم، و اگر نوشته ام به دست تو رسید می یابی
که دلیل بر علیه تو و یارانت مؤکد می گردد، چرا که خداوند می فرماید: «آیا
کسی که به سوی حق دعوت می کند شایسته تر است برای پیروی یا کسی که هدایت
نیافته جز آنکه هدایت شود و شما را چه شده است و چگونه حکم می کنید». آنچه
در مورد قضا و قدر برایت می نویسم را پیروی کن، چرا که هر که به خیر و شر
قضا و قدر ایمان نیاورد کافر شده است، و هر که گناهان را به خداوند نسبت
دهد به خطا رفته است. خداوند با اجبار نشده و کسی که گناه می کند بر او
غالب نگردیده است، و بندگانش را نیز مهمل و بیهوده رها ننموده، بلکه او
مالک آنچه به آنان داده می باشد، و بر آنچه آنان را توانا ساخته تواناست،
اگر اطاعت او را بنمایند مانع و جلوگیر آنان نشده، و اگر نافرمانی او را
نمایند اگر خواست مانع انجام گناه شود این کار را می کند و اگر چنین نکرد
او باعث انجام گناه نیست و آنان را به انجام آن وادار و اجبار ننموده، بلکه
متمکن کردن آنان به انجامش و بر حذر داشتنشان راه را برای انجام دادن گناه
برای ایشان باز نموده است. پس راه را برای پیروی از آنچه بدان امر
فرموده و ترک آن چه از آن نهی کرده آماده نموده، و تکلیف و وظیفه را از
آنانکه از جهت عقلی ناقصند یا بیماری دارند برداشته است. کلامه للحسن البصری فی التوحید کتب
الحسن البصری الی الحسن بن علی علیهما السلام: اما بعد فانتم اهل بیت
النبوة و معدن الحکمة، و ان الله جعلکم الفلک الجاریة فی اللجج الغامرة،
یلجأ الیکم اللاجیء، و یعتصم بحبلکم الغالی، من اقتدی بکم اهتدی و نجا و من
تخلف عنکم هلک وغوی، و انی کتبت الیک عند الحیرة و اختلاف الامة فی القدر،
فتفضی الینا ما افضاه الله الیکم اهل البیت، فنأخذ به. فکتب الیه الحسن بن علی علیهما السلام: اما
بعد، فانا اهل بیت کما ذکرت عند الله و عند اولیائه، فاما عندک و عند
اصحابک فلو کنا کما ذکرت ما تقدمتمونا، و لا استبدلتم بنا غیرنا. و
لعمری لقد ضرب الله مثلکم فی کتابه حیث یقول: «اتستبدلون الذی هو ادنی
بالذی هو خیر» [1] ، هذا لاولیائک فیما سألوا و لکم فیما استبدلتم. و
لولا ما ارید من الاحتجاج علیک و علی اصحابک ما کتبت الیک بشیء مما نحن
علیه، و لئن وصل کتابی الیک لتجدن الحجة علیک و علی اصحابک مؤکدة، حیث یقول
الله عزوجل: «افمن یهدی الی الحق احق ان یتبع امن لا یهدی الا ان یهدی فما
لکم کیف تحکمون.» [2] . فاتبع ما کتبت الیک فی القدر، فانه من لم یؤمن بالقدر خیره و شره فقد کفر، و من حمل المعاصی علی الله فقد فجر. ان
الله عزوجل لا یطاع باکراه، و لا یعصی بغلبة، و لا یهمل العباد من الملکة،
ولکنه المالک لما ملکهم، والقادر علی ما اقدرهم، فان ائتمروا بالطاعة لن
یکون عنها صادا مثبطا، و ان ائتمروا بالمعصیة فشاء ان یحول بینهم و بین ما
ائتمروا به فعل، و ان لم یفعل فلیس هو حملهم علیها، و لا کلفهم ایاها جبرا،
بل تمکینه ایاهم و اعذاره الیهم طرقهم و مکنهم. فجعل لهم السبیل الی اخذ ما امرهم به و ترک ما نهاهم عنه، و وضع التکلیف عن اهل النقصان و الزمانة، و السلام.