نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 719
علم امامان
علم ائمه همانند علم پیامبران و مرسلین، علمی است الهامی و خداداد و
فرقی با هم ندارد. خداوند به پیامبران و ائمه، علمی لدنی عطا فرمود تا حجت
را بر مردم تمام کنند. امام صادق - علیهالسلام - از کیفیت علم ائمه و
دامنهی حیرتانگیز آن - که وصفناپذیر است - چنین یاد میکند: «علم ما
عبارت است از: غابر، مزبور، نکت فی القلوب (الهامات قلبی)، نقر فی الاسماع
(به گوش خوردن صدا) جفر احمر، جفر ابیض و همچنین مصحف فاطمه - علیهاالسلام -
و «جامعه» که تمامی مایحتاج مردم در آن است نزد ما است». و چون از حضرت
معانی این تعابیر را پرسیدند ایشان فرمود: «غابر؛ دانش آینده است» و
«مزبور؛ دانش گذشته میباشد» و «نکت فی القلوب؛ الهام است» و «نقر فی
الاسماع؛ سخنان ملائکه است زیرا ما گفتار آنان را میشنویم لیکن خود آنها
را نمیبینیم» و «جفر احمر؛ ظرفی است که سلاح پیامبر اکرم در آن قرار دارد و
از آن خارج نمیشود تا آن که قائم آلمحمد قیام نماید. اما «جفر ابیض؛
ظرفی است که در آن تورات موسی، انجیل عیسی، زبور داوود و کتب آسمانی پیشین
قرار دارد» و «مصحف فاطمه - علیهاالسلام - کتابی است که در آن تمام حوادث و
نامهای کسانی که تا روز قیامت به حکومت میرسند مسطور است». و اما
«جامعه؛ کتابی است دارای هفتاد ذراع طول که حضرت رسول اکرم - صلی الله علیه
و آله - با دهان مبارکشان آن را املا میفرمودند و حضرت علی - علیهالسلام
- با دست خویش مینگاشتند. به خدا قسم هر چه مردم تا روز قیامت بدان نیاز
پیدا کنند در این کتاب آمده است حتی دیهی یک خراش و یک تازیانه یا نصف
تازیانه...» [1] . ابوالعلاء معری در شعر خود به همین جفری که نزد اهل
بیت موجود است اشاره میکند و میگوید: «همگان از دیدن جفر و جام جهاننمای
کوچکی که همه آبادیها و ویرانیها را نشان میداد و نزد ائمه موجود بود
شگفتزده شدند» [2] . دلیل روشن این مدعا روایات و پیشگوئیهای متعددی است
که از ائمه در زمینههای گوناگون علوم نقل شده است. امام علی مولای متقیان و
باب شهر علم پیامبر پایه حدود سی و دو علم را - به قول عقاد - بنیان نهاد و
از پیشرفتهای تکنولوژیک و تحولات علمی که در عرصهی گیتی به ظهور میرسد
خبر داد. حضرت در یکی از مغیبات خود چنین میفرماید: «یأتی زمان علی الناس
یری من فی المشرق من فی المغرب، و من فی المغرب یری من فی المشرق». «زمانی
خواهد آمد که ساکنین مشرق، افراد مستقر در مغرب را خواهند دید و ساکنان
مغرب مشرقیان را». و باز فرمود: «یأتی زمان علی الناس یسمع فی المشرق من فی
المغرب و من فی المغرب یسمع من فی المشرق». «زمانی فراخواهد رسید که: آن
که در مغرب است آوای مشرقیان را خواهد شنید و برعکس». و هر دوی این پیشگویی
با اختراع تلویزیون و رادیو تحقق یافت. همچنین حضرت - علیهالسلام -
فرمود: «یأتی زمان علی الناس یسیر فیه الحدید؛ زمانی خواهد آمد که در آن،
آهن به حرکت درخواهد آمد». که با اختراع انواع ماشینها و قطارها محقق شد.
البته حضرت موارد متعددی را پیشبینی کردهاند که تماما صادق بوده است [3]
خود حضرت با صراحت تمام موقعیت علمی خویش را چنین بیان میکند: «معانی کتاب
خدا را از من بپرسید به خدا قسم آیهای نازل نشده است جز آن که میدانم در
شب بوده یا روز، در کوه بوده یا دشت» [4] . امام صادق نیز یکی از همین
پیشوایان حق و حقیقت است که از زلال علم و دانش آنها بشریت همچنان سیراب
میشود. ایشان در گفتههایشان از آلودگی دریا و فضا و زیانهای ناشی از آن
برای انسان پرده برداشته است و در کتاب موسوم به «توحید مفضل» قواعد تشریح و
عجایب مربوط به اعضای انسان را بیان نموده است. همچنان که بنیانگذار علوم
فیزیک و شیمی به شمار میرود و اصول این دو دانش را توسط شاگرد برجسته و
ممتاز خود پیشاهنگ تحولات علمی جابر بن حیان چهرهی افتخارانگیز شرق وضع
کرده است. امام هادی نیز پس از وفات پدر و هنگام تصدی مقام امامت بیش از
هفت سال نداشت، لیکن به وسیله علمای بزرگ زمان مورد پرسش قرار گرفت و
دشوارترین مسایل فقهی، فلسفی و کلامی را آنچنان دقیق و روشن پاسخ گفت که
پرسندگان را متحیر ساخت و در نتیجه آنان به امامت حضرت اعتراف کردند. در
این نمونه و نمونههای دیگر دلیل آشکاری است بر علم خدادادی آنان و این که
خداوند فضل و دانشی به آنان عطا فرموده است که به هیچ کس دیگر چنین عنایتی
نکرده است.
[~hr~]پی نوشت ها: (1) الارشاد، ص 307 و 308. و اصول کافی. (2) حیاة الحیوان، ماده جفر. (3) حیاة الامام محمد الجواد، ص 69. (4) الجامع الاحکام القرآن، ج 1، ص 35. منبع: زندگانی امام علی الهادی؛ باقر شریف قریشی مترجم: سید حسن اسلامی؛ دفتر انتشارات اسلامی.
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 719