responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 475

دعای قنوت امام هادی

سید ابن‌طاووس می‌گوید: دعای امام هادی علیه‌السلام در قنوت این بوده است: [خدایا!] آبشخورهای کرامات تو، با عطایای فراوان تو لبریز است، و درهای مناجات تو برای کسی که آهنگ تو را دارد باز است، و گوشه چشم‌های پر مهرت برای کسی که به درگاهت تضرع [و زاری] دارد، پیوسته است، [خدایا!] هشیاری [و احتیاط]، مهار شده،
و اضطرار اوج گرفته، و اهل انتظار از بردباری باز مانده‌اند، تو ای خدا! در کمین مکاران هستی، خدایا! با اینکه [به ایشان] مهلت می‌دهی، رها نمی‌کنی، و پناهنده‌ی به تو ایمن است، و علاقه‌مند [و زاری کننده‌ی] به درگاه تو بهره‌مند است، و قصد کننده‌ی در [فضل و رحمت] تو، سالم [و بی‌آفت] است، خدایا! در دنیا کیفر ده آن را که به آیین سرکشی خود، پایبند، و با جهالتی که به سرانجام خود دارد، در ناسپاسی خود پایدار است، و حلم تو او را در نیل به خواسته‌اش به طمع انداخته است، از اینرو با رفتارهای ناخوشایند خود، به سوی اولیای تو شتاب می‌ورزد، و با دام‌های زشت خود به ایشان دست می‌یابد، و در هر جا که ایشان را بیابد آزارشان می‌دهد.
خدایا! شکنجه‌ی آنان را از مؤمنان بردار، و آن را آشکارا بر سر ظالمان بفرست، خدایا! عذاب را از پناهجویان بازدار، و بر سر خودخواهان ببار، خدایا! با یاری خود به کمک طرفداران حق بشتاب، و به شکست یاوران ظلم شتاب گیر، خدایا! سعادت شکرگزاری را روزیمان فرما، و پیروزی را ارزانیمان دار، و از بدی آغاز و انجام، و پیمان شکنی پناهمان بخش.
قال السید ابن‌طاوس:
کان دعائه علیه‌السلام فی قنوته: مناهل کراماتک بجزیل عطیاتک مترعة، و أبواب مناجاتک لمن أمک مشرعة، و عطوف لحظاتک لمن ضرع الیک غیر منقطعة، و قد ألجم الحذار، و اشتد الاضطرار، و عجز عن الاصطبار أهل الانتظار، و أنت اللهم بالمرصد من المکار،اللهم و غیر مهمل مع الامهال، و اللائذ بک آمن، و الراغب الیک غانم، و القاصد اللهم لبابک سالم، اللهم فعاجل من قد استن فی طغیانه، و استمر علی جهالته لعقباه فی کفرانه، و أطمعه حلمک عنه فی نیل ارادته، فهو یتسرع الی أولیائک بمکارهه، و یواصلهم بقبائح مراصده، و یقصدهم فی مظانهم بأذیته.
اللهم اکشف العذاب عن المؤمنین، وابعثه جهرة علی الظالمین، اللهم اکفف العذاب عن المستجیرین، و اصببه علی المغترین، اللهم بادر عصبة الحق بالعون، و بادر أعوان الظلم بالقصم، اللهم أسعدنا بالشکر، و امنحنا النصر، و أعذنا من سوء البداء و العاقبة و الختر [1] .

[~hr~]پی نوشت ها:
(1) مهج الدعوات: 60، بحارالأنوار 85: 226.
منبع: فرهنگ جامع سخنان امام هادی؛ تهیه و تدوین گروه حدیث پژوهشکده باقر العلوم؛ مترجم علی مؤیدی؛ نشر معروف چاپ اول دی 1384.

نام کتاب : دانشنامه امام هادی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 475
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست