نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 625
حرکت زمین
آن حضرت علیهالسلام در ضمن خطبه 202 نهجالبلاغه در بیان حکمت آفرینش
کوهها میفرماید:... فکسنت علی حرکتها من ان تمید باهلها، او تسیخ بحملها
او تزول عن مواضعها...؛ ساکن شد زمین با حرکاتی که دارد از این که اهل خود
را مضطرب کند، و یا آنان را فرو شود. در کتاب الهیئه والاسلام آمده: این
دو جمله از خطبه، دو دلیل روشن هستند بر حرکت انتقالی زمین، در صورتی که
لفظ علی در فقره اول به معنای مع باشد [1] و معنای او تسیخ بحملها این است
که وجود کوههای سنگین بر روی زمین سبب شده تا زمین اهل خود را فرو نبرد. و
در تفسیر او تزول عن مواضعها آورده: ظاهر این کلام این است که زمین دارای
حرکاتی است در مدار خود؛ زیرا زمین بنابر آنچه که متاخرین قائلند دارای
مواضع بیشماری است که همه در مدار معین در مقابل بروج دوازده گانه است پس
بنابراین، تفسیر علی حرکتها تمام میشود با حرکت انتقالی سالیانه و این که
کوهها و ریشههای کوهها حافظ هیئت اجزاء زمین هستند و مانع میشوند از تفرق
و اضطراب زمین و برطرف شدنش از مواضع خاصهای که در فلک مخصوصش دارد. دقت
کنید، که آن حضرت برای زمین مواضعی معرفی نموده و پر واضح است که بنابر
هیئت قدیم قائل به مرکزیت و سکون زمین بودهاند این فرمایش حکمتآمیز هرگز
معنای صادقی نداشت؛ زیرا چیزی که ساکن باشد تنها یک موضع دارد نه مواضعی.
پی نوشت ها: (1)
استعمال لفظ علی به معنای مع شایع است، مانند قول خدای تعالی: الحمدلله
الذی وهب لی علی الکبر اسماعیل که به معنای مع الکبر میباشد. و نیز این
آیه شریفه: ویطمعون الطعام علی حبه... که به معنای مع حبه می باشد (الهیئه
والاسلام، ص 80).
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 625