نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان جلد : 1 صفحه : 388
تفسیر صحیح قضا و قدر و نفی جبر گرایی
قضا و قَدَر حق است، معنی لغوی قضا «حُکم» و «قَدَر» به معنی «اندازه» است. اگر بگویند: هر واقعهای به قضای الهی است، یعنی به حُکم خدا واقع شده، و اگر بگویند: به قَدَر الهی است، یعنی باندازهای مشخّص است. مثلاً در چه زمان و مکان باشد، و کوچکی و بزرگی جثّه و اعضاء و جوارح هر یک دارای اندازهای است، که خدا معین فرموده است، و
اینکه برخی شُبهه میکنند که همه چیز مطابق سرنوشت، و دستوری است که خدای
تعالی از پیش، معین فرمود و باید همان واقع شود و نتیجه میگیرند که: بنابر این مردم مجبورند، حرف درستی نیست. قضا و قَدَر، عامل مجبور شدن ما نیست، زیرا خداوند مختار بودن ما را هم مقدّر فرموده است. از اصبغ بن نباته روایت شد که گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام از نزد دیواری که کج شده و در حال سقوط بود به سوی دیواری دیگر رفت. شخصی به امام علی علیه السلام گفت: یا امیرالمؤمنین علیه السلام از قضای خدا میگریزی؟ حضرت فرمود: از «قضای» خدا به سوی «قَدَر» خدای عَزَّوَجلَّ میگریزم. یعنی
از قضائی به قضاء دیگر، و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر، فرار میکنم که هر
دو، تقدیر خداوند است و من در انتخاب هر دو آزاد و مختار هستم. [1] .