responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 1099
شهادت حضرت رضا و دفن در خراسان

نعمان بن سعد گوید: امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود:
زود باشد که مردی از اولاد من در زمین خراسان به زهر جفا کشته گردد، نام او نام من است و نام پدر او نام پسر عمران یعنی موسی می‌باشد.
آگاه باشید: هر که او را غربتش زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می‌آمرزد اگرچه به تعداد ستارگان و قطرات باران و برگ درختان باشد. [1] .
و می‌دانیم که امام هشتم حضرت علی بن موسی علیه‌السلام به دست مأمون عباسی با زهر جفا به شهادت رسید، مأمون چنان حیله گر و متظاهر بود که برخی باور نمی‌کردند این عمل ننگین توسط او صورت گرفته باشد ولی وقتی وجود حضرت رضا علیه‌السلام را برای خلافت خویش ناگوار دید دستور داد تا زهری خطرناک را به نخ و سوزن درون مقداری انگور قرار داده و به حضرت خوراند.
فضیلت فوق العاده زیارت حضرت رضا
در روایت است که مردی از نیکان خراسان خدمت حضرت رضا علیه‌السلام آمده عرض کرد: پیامبر اکرم علیه‌السلام را در خواب دیدم بمن فرمود: چگونه‌اید وقتی که پاره تن من در میان شما دفن شود و امانت من دست شما سپرده شود و گوشت من در خاک شما پنهان گردد؟
حضرت رضا علیه‌السلام فرمود: آنکه در زمین شما مدفون می‌شود من هستم، آن امانت و آن گوشت پیامبر که در خاک شما پنهان گردد منم، هر که مرا با معرفت زیارت کند و اطاعت مرا واجب بداند، من و پدران من در روز قیامت شفیع او خواهیم بود و اهل نجات خواهد گشت هر چند گناهان او به اندازه گناهان جن و انس باشد الحدیث. [2] و در روایت دیگری حضرت رضا علیه‌السلام فرمود: هیچ یک از ما اهل بیت نیست مگر آنکه کشته و شهید می‌شود، گفتند: ای پسر پیامبر چه کسی تو را شهید می‌کند؟ فرمود: بدترین خلق خداوند در زمان من، مرا شهید می‌کند به واسطه زهر، و دور از یار و دیار در زمین غریب مرا مدفون خواهد ساخت، هر که مرا در آن غربت زیارت کند خداوند پاداش صدهزار شهید و صدهزار صدیق و صدهزار حج کننده و عمره کننده و صدهزار جهاد کننده برای او بنویسد و در گروه ما باشد در قیامت، و رفیق ما باشد در درجات بلند بهشت. [3] و فرمود: زود باشد که من با زهر جفا کشته شوم و در کنار هارون به خاک سپرده گردم، خداوند تربت مرا محل تردد شیعیان و دوستان من قرار خواهد داد، هر که مرا در این غربت زیارت کند، بر من واحب است که در روز قیامت او را زیارت کنم، سوگند به خدائی که محمد صلی اللّه علیه و آله را به پیامبری گرامی داشته و بر جمیع خلائق برگزیده است هر که از شما شیعیان بر قبر من دو رکعت نماز گذارد البته مستحق آمرزش خداوند عالمیان شود در روز قیامت و به حق آن خداوندی که بعد از پیامبر اکرم ما را به امامت گرامی داشته و به وصیت مخصوص گردانیده است، سوگند می‌خورم که زائرین قبر من نزد خداوند در روز قیامت از هر گروهی گرامی‌ترند و هر مؤمنی که مرا زیارت کند و در این راه قطره بارانی به او رسد البته خداوند متعال بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند. [4] .
البته احادیث در فضیلت زیارت آن امام بزرگوار بسیار زیاد است و اگر کسی از این فرصت طلائی استفاده نکند بسیار جای افسوس خواهد داشت، کدام سفر زیارتی است که به عظمت زیارت حضرت رضا علیه‌السلام باشد؟


پی نوشت ها:
(1) وسائل الشیعة، ج10 ص435.
(2) منقول از کشف الغمة و جلاء العیون.
(3) منتهی الامال.
(4) وسائل الشیعه، ج 10 باب 82 ابواب المزار.

نام کتاب : دانشنامه امام علی علیه السلام نویسنده : جمعی از نویسندگان    جلد : 1  صفحه : 1099
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست