زيد افضل من عمرو.
يا در تقدير باشد مثل:
اللّه اكبر كه در تقدير اللّه اكبر من كلّ شىء ميباشد.
ب: با الف و لام نظير:
زيد الافضل.
ج: با مضاف اليه مثل:
زيد افضل الناس.
4- اسم تفضيل در صورتيكه با « من » آمده يا بنكره اضافه شود مطلقا بصيغه مفرد مذكّر مىآيد اگر چه موصوفش بخلاف آن باشد مانند:
يوسف و اخوه احبّ الى ابينا منّا.
و در صورتيكه با الف و لام آيد لازم است با موصوفش مطابق باشد مانند:
زيد الافضل و زيدان الافضلان و زيدون الافضلون الخ.
و اگر بمعرفه اضافه شود و در آن دو وجه جايز است يعنى هم مطابقتش با موصوف جايز بوده مانند:
و كذلك جعلنا فى كلّ قرية اكابر مجرميها ليمكروا فيها.
كه « اكابر » چون به « مجرميها » اضافه شده و مضاف اليه معرفه مىباشد با موصوفش يعنى « قرية » كه در معنا جمع است موافق آمده.
و هم ميتوان آنرا نياورد مثل:
و لتجدنهم احرص النّاس على الحيوة.
كه « احرص » به « الناس » اضافه شده و مضاف اليه معرفه است و در عين حال اسم تفضيل را با موصوفش كه جمع است مطابق نياوردهايم.
تبصره
البته دو وجهى كه نقل شد در صورتى است كه كلمه « من » در تقدير باشد و در