5- موردى كه منادى لفظ جلاله بوده و آخرش « ميم » نباشد مانند: يا اللّه.
ه: حذف ادات ندا در جائيكه منادى اسم جلاله بوده و در آخرش « ميم » باشد واجب است مانند: اللّهم.
و: منادى در سه موضع منصوب مىآيد و آن سه مورد عباتند از:
1- منادى مضاف باشد مانند: يا عبد اللّه.
2- منادى شبه مضاف باشد نظير: يا طالعا حبلا.
3- منادى نكره غير مقصوده باشد مثل: يا رجلا خذ بيدى كه شخص اعمى بگويد.
و در مورد مبنى بر حلت رفعى است و آن دو عبارتند از:
1- منادى مفرد و معرفه باشد مانند: يا زيد.
مقصود از « مفرد » مفرد در مقابل مضاف و شبه مضاف است.
2- منادى اسم نكره و مقصود باشد نظير: يا رجل.
ز: در مناداى مستغاث واجب است منادى بواسطه دخول لام استغاثه بر آن مجرور شود مانند: يا لزيد.
و اگر « لام » بر آن داخل نشد بلكه در آخرش الف استغاثه آمد مىبايد منادى را مفتوح خواند همچون: يا زيدا.
ح: اگر براى منادى تابع آورديم صور و شقوقى تصوير ميشود كه اجمالا بيان ميشوند:
1- آنكه منادى مضاف باشد كه در اينصورت تابع را مطلقا بايد نصب داد اعم از آنكه تابع صفت بوده يا ساير توابع باشد.
2- آنكه منادى مفرد باشد و آن خود از دو حال خارج نيست:
الف: آنكه مناداى مفرد معرب است مثل اينكه نكره غير مقصوده باشد.
ب: آنكه مناداى مفرد مبنى است نظير اينكه مفرد معرفه يا نكره مقصوده باشد.
در فرض اوّل تابع منادى را بايد معرب باعراب منادى قرار داد.