responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 704

شرح فارسى:

توضيح‌

قدرت از نظر حكماء و متكلّمين‌

حكماء بكسى قادر گ ويند كه اگر بخواهد فعلى را انجام داده و اگر نخواهد

ترك كند پ س بنابراين تعريف قهرا علم و اراده با قدرت مقرون و مصاحبند و در

نتيجه اين تعريف هم قدرت واجب الوجود و هم ممكنات را شامل مى‌شود ولى‌

متكلّمين در معناى قدرت سبقت عدم فعل يا مقارنت آن را معتبر دانسته و گ فته‌اند:

يعتبر فى مفهوم القدرة سبق عدم متعلّقها عليها او مقارنة القدرة معه.

چ نان چ ه برخى از آنان قدرت را بهمان صحّت فعل و ترك تفسير كرده‌اند و

پ اره‌اى از ايشان گ فته‌اند قدرت به معناى امكان فعل و ترك است و حال آنكه از

نظر حكماء هيچ كدام از اين قيود (صحّت- امكان- سبق عدم) در معناى قدرت‌

معتبر نيست.

قوله: فالمعتبر فى القدرة مطلقا: چ ه قدرت ممكنات و چ ه قدرت واجب الوجود.

قوله: و امّا الصّحّة و الامكان الخ: تعريض است به كلام متكلّمين كه در قدرت اين‌

امور را اعتبار كرده‌اند.

قوله: و انفكاك الفعل: مقصود همان سبق عدم فعل يعنى منفك بودن متعلّق‌

قدرت در وقتى از اوقات از ذات مى‌باشد.

متن: « 168، 167 »

للقدرة السّبق على الفعل و قد

قيل معيّة و ليس المعتمد

للقوّة السّبق زمانيّا كما

فعل عليها مطلقا تقدّما

تجزيه و تركيب‌

للقدرة: جارّ و مجرور، متعلّق باستقرّ، خبر مقدّم « و السّبق» مبتداء مؤخّر

است.

نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 704
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست