شرح فارسى:
توضيح
قدرت از نظر حكماء و متكلّمين
حكماء بكسى قادر گ ويند كه اگر بخواهد فعلى را انجام داده و اگر نخواهد
ترك كند پ س بنابراين تعريف قهرا علم و اراده با قدرت مقرون و مصاحبند و در
نتيجه اين تعريف هم قدرت واجب الوجود و هم ممكنات را شامل مىشود ولى
متكلّمين در معناى قدرت سبقت عدم فعل يا مقارنت آن را معتبر دانسته و گ فتهاند:
يعتبر فى مفهوم القدرة سبق عدم متعلّقها عليها او مقارنة القدرة معه.
چ نان چ ه برخى از آنان قدرت را بهمان صحّت فعل و ترك تفسير كردهاند و
پ ارهاى از ايشان گ فتهاند قدرت به معناى امكان فعل و ترك است و حال آنكه از
نظر حكماء هيچ كدام از اين قيود (صحّت- امكان- سبق عدم) در معناى قدرت
معتبر نيست.
قوله: فالمعتبر فى القدرة مطلقا: چ ه قدرت ممكنات و چ ه قدرت واجب الوجود.
قوله: و امّا الصّحّة و الامكان الخ: تعريض است به كلام متكلّمين كه در قدرت اين
امور را اعتبار كردهاند.
قوله: و انفكاك الفعل: مقصود همان سبق عدم فعل يعنى منفك بودن متعلّق
قدرت در وقتى از اوقات از ذات مىباشد.
متن: « 168، 167 »
للقدرة السّبق على الفعل و قد
قيل معيّة و ليس المعتمد
للقوّة السّبق زمانيّا كما
فعل عليها مطلقا تقدّما
تجزيه و تركيب
للقدرة: جارّ و مجرور، متعلّق باستقرّ، خبر مقدّم « و السّبق» مبتداء مؤخّر
است.