responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 605

امكان ذاتى فرق است.

شرح عربى: ذا، اى الامكان الاستعدادى، ما بالامكان الوقوعى، ايضا، دعى.

و هذا الامكان الوقوعى المرادف للاستعدادى غير الامكان الوقوعى‌

المفسّر بكون الشّيى‌ء بحيث لا يلزم من فرض وقوعه محال لانّ ذلك‌

فى المادّيّات و هذا اعمّ موردا.

و الفرق بينه، اى بين الامكان الاستعدادى، و، بين امكان، ذاتى‌

رعى، من وجوه مذكورة فى الافق المبين و الاسفار.

ترجمه: امكان استعدادى را امكان وقوعى نيز خوانده‌اند و اين امكان وقوعى كه‌

مرادف با امكان استعدادى است غير از آن امكان وقوعى است كه در تفسيرش‌

گ فته‌اند:

امكان وقوعى يعنى شيى‌ء بطورى باشد كه از فرض وقوعش محال لازم‌

نيايد.

و دليل ما بر اين گ فتار آنستكه امكان وقوعى مرادف با استعدادى در

مادّيّات استعمال شده ولى اين اصطلاح دوّم از نظر مورد اعمّ مى‌باشد.

و فرق بين امكان استعدادى و امكان ذاتى از وجوهى چ ند گ ذارده شده كه‌

جملگى در كتاب افق المبين و اسفار ذكر شده‌اند.

شرح فارسى:

توضيح‌

قبلا دو معنا براى امكان نقل كرديم و آنها عبارت بودند از: امكان خاصّ‌

( امكان ذاتى) و امكان فقرى.

اينك مى‌گوئيم امكان به پ نج معناى ديگر نيز اطلاق مى‌شود:

1- امكان اخصّ.

2- امكان عامّ.

3- امكان استقبالى.

نام کتاب : فصول الحکمة؛ شرح فارسی بر منظومه(مبحث الهیات) نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 605
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست