د: « آبائنا » معطوف و « نا » در « اشركنا » معطوف عليه مىباشد.
ه: « ربّك » معطوف و ضمير مرفوع مستتر در « اذهب » معطوف عليه مىباشد.
و: « من صلح ... »
معطوف و ضمير مرفوع فاعلى در « يدخلونها »
معطوف عليه بوده و « ازواجهم » و « ذريّاتهم »
معطوف و « آبائهم » معطوف عليه مىباشد.
ز: « ذكر » معطوف و « تزكّى » معطوف عليه بوده و نيز « صلّى » معطوف و « ذكر » معطوف عليه آن مىباشد.
ح: « الارض » معطوف و « ها » معطوف عليه است و « كرها » معطوف و « طوعا » معطوف عليه مىباشد
ط: «كلّاسوف تعلمون» دوّم معطوف و «كلّاسوم تعلمون» اوّل معطوف عليه مىباشد
5- و امّا تركيب جملات مفيد معنا با كلمات مذكور:
1- سلّمت عليك و على ابيك قائمين فى السّوق (بر تو و پدرت در حاليكه در
بازار ايستاده بوديد سلام نمودم).
2- ما رأيت انا و على الّا ايّاك و حسنا (من و على نديديم مگر تو و حسن
را).
3- جواد جلس هو و اخوه امام الاستاذ (جواد و برادرش جلو استاد نشستند).
6- و امّا تركيب جمله مذكور و بيان اعراب كلماتش:
« انّ »
از حروف مشبهة بالفعل « هم » اسم آن و محلا منصوب است و جمله « يكيدون كيدا» خبرش بوده و
محلّا مرفوع مىباشد « يكيدون » فعل و فاعل است و « كيدا » مفعول مطلق تأكيددى است « و » حرف عطف « اكيد » فعل و فاعل است و « كيدا » مفعول مطلق تأكيدى است و جمله « اكيد كيدا» معطوف است به « يكيدون كيدا» و « فاء » حرف عاطف است « مهّل » فعل و فاعل و « الكافرين » مفعول به است براى آن و اين جمله معطوف است به « اكيد كيدا» و « امهلهم » فعل و فاعل و مفعول تأكيد است براى « مهّل » و « رويدا » مفعول مطلق نوعى است براى « امهلهم » .