و: لا ... فى الدّار و لا ... (سعيد، سعيد، سعيدا) و (خليل، خليل،
خليلا)
جواب
1- در آن پنج وجه جايز است باين شرح: 1- (ضرر) و (ضرار) هردو مفتوح
باشند 2- (ضرر) و (ضرار) هردو مرفوع باشند 3- (ضرر مفتوح و (ضرار) منصوب باشد 4-
(ضرر) مفتوح و (ضرار) مرفوع باشد 5- (ضرر) مرفوع و (ضرار) مفتوح باشد.
2- « ما » و « لا » با سه شرط عمل مىكنند:
اوّل: آنكه خبر بعد از « الّا » نيامده باشد زيرا در اينصورت عمل منتفى است
چنانچه در ما زيد الّا قائم عمل صورت نگرفته.
دوّم: خبر بر اسم مقدم نشده باشد زيرا در اين فرض عمل صورت نمىگيرد
چنانچه در ما قائم زيد عمل واقع نشده
سوّم: كلمه « ان » بعد از « ما » نيامده باشد چنانچه در ما ان زيد الّا قائم عمل منتفى است و مثالى
كه جامع اين سه شرط است مانند: ما هذا بشرا
3- دليل حجازيين بر عمل « ما » و « لا » آيه شريفه (31) از سوره يوسف است:
ما هذا بشرا
و برهان بنى تميم بر عمل نكردن قول شاعر است:
و مهفهف كالبدر قلت له انتسب
فاجاب
ما قتل المحبّ على المحبّ حرام
( و بسا پسر كوچك شكم باريك ميانى مثل ماه شب چهارده بود به او گفتم كه
بالا بر نسب خود را تا ببينم كه از كدام قبيله هستى و نسبت بده خود را به قبيله پس
جواب گفت اين فقره را كه قتل محبّ حرام نيست يعنى كشتن دوست بر معشوقه حرام
نمىباشد).