هم ملاقات كردند لازم است اولى را متحرك به حركت كسره كنند مانند: قد
قامت الصّلوة، شاهد در « تاء » قامت است كه ساكن بوده و بعد از ملاقات با صاد
اوّل « الصّلوة » كه آن نيز ساكن است مكسور گرديده.
3- تنوين نون ساكنهاى است كه تابع حركت آخر كلمه است باين معنا اگر
حركت آخر ضمّه باشد تنوين را نون ساكنى كه ما قبلش ضمّه است مىخوانيم مانند: جاء
زيد و اگر حركت آخر كسره باشد تنوين را نون ساكنى كه ما قبلش كسره است مىخوانيم
مانند: مررت بزيد
و اگر حركت آخر فتحه باشد تنوين را نون ساكنى كه ما قبلش فتحه است
مىناميم مانند: رأيت زيدا
4- تنوين پنج قسم است: تنوين تمكّن، تنوين تنكير، تنوين عوض، تنوين
مقابله، تنوين ترنّم.
5- تنوين تمكن نونى است كه دلالت بر متمكّن بودن اسم در مقتضاى اسميّتش
دارد يعنى دلالت مىكند اسم منصرف بوده و تمام حركات اعرابى را مىپذيرد مانند
تنوين در « زيد »
6- تنوين تنكير نونى است كه بر نكره بودن اسم دلالت دارد مانند تنوين در
« صه (سكوت كن سكوتى) و تنوين عوض نونى است كه عوض از مضاف اليه آورده
مىشود مانند تنوين در « حينئذ » و « يومئذ » اين دو كلمه در اصل: حين اذ كان و يوم اذ كان
بودهاند و بعد از حذ « اذ كان» به حين و يوم تنوين داده شد تا آن عوض از محذوف باشد.
7- تنوين مقابله را بخاطر اين مقابله مىگويند كه اين تنوين در مقابله
نون رفعى كه به جمع مذكّر سالم ملحق مىشود به جمع مؤنث سالم داده مىشود مانند
تنوين در « مسلمات » كه در مقابل نون در « مسلمون » مىباشد.
8- تنوينى كه به اسم اختصاص ندارد تنوين ترنّم مىباشد كه به آخر ابيات
و مصراعها ملحق مىگردد مانند: يا ابتا علّك او عساكا.