هديه عبارتست از ماليكه شخص برسم هبه و بخشش به قاضى مىدهد تا در
قلبش نسبت بوى حسّ مهربانى ايجاد شده و در نتيجه بر له او حكم نمايد اعمّ از آنكه
حكم بحقّ بوده و يا باطل باشد اگرچه قاضى وقتى واقع را دانست و فهميد قصد باذل از
بذل هبه آنستكه وى على كلّ تقدير بر له او حكم كند گرچه مستحقّ چنين حكمى نباشد
عزم بر حكم بحقّ مىنمايد، بنابراين فرق بين هديه و رشوه اينستكه:
رشوه بخاطر حكم بذل مىشود ولى هديه بمنظور ايجاد حبّ و محبّت در قلب
قاضى اعطاء شده تا محبّت حاصل شده محرّك او بر حكم نمودن مطابق مراد شخص گردد.
و امّا حكم هديه:
ظاهرا هديه فرستادن براى قاضى حرام است زيرا يا رشوه بوده و يا به
تنقيح مناط حكم آنرا دارد زيرا رشوه بخاطر آن حرام است كه اعطائش بقاضى سبب آن
مىشود كه مسير فكرى او را بجانب رشوهدهنده جلب كرده و جانب او را مراعات كند و
عينا همين معنا در هديه وجود دارد لاجرم همانطورى كه رشوه حرام است هديه نيز حرام
و غير مشروع مىباشد.
و بر همين معنا كه هديه يا رشوه است و يا در حكم آن مىباشد بايد
فرموده امير المؤمنين عليه السّلام را حمل كرد و آن عبارتست از:
و ان اخذ « يعنى الوالى» هدية كان غلولا.
و نيز روايتى كه فرموده: هدايا العمّال غلول.
يا در روايت ديگر آمده: هدايا العمّال سحت.
بر همين معنا محمول مىباشند.
و از كتاب عيون اخبار، از مولانا ابى الحسن الرّضا عليه السّلام، از
امير المؤمنين عليه السّلام در تفسير فرموده حقتعالى اكّالون للسّحت چنين نقل شده