responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 407

لكن ظاهر كلام بعض القدماء حرمة بيع التّماثيل و إبتياعها.

ففي المقنعة بعد أن ذكر فيما يحرم الاكتساب به الخمر و صناعتها و بيعها.

قال: و عمل الأصنام و الصّلبان و التّماثيل المجسّمة و الشّطرنج و النّرد و ما أشبه ذلك حرام، و بيعه و ابتياعه حرام انتهى.

و في النّهاية و عمل الأصنام و الصّلبان و التّماثيل المجسّمة و الصّور و الشّطرنج و النّرد، و ساير أنواع القمار حتّى لعب الصّبيان بالجوز، و التّجارة فيها و التّصرّف فيها، و التّكسّب بها محظور انتهى، و نحوها ظاهر السّرائر.

ترجمه:

حكم اقتناء و نگهدارى صور محرّمه‌

مرحوم مصنّف مى‌فرمايند:

كلام در اينكه نگهدارى آنچه از صور و اشكاليكه عملش حرام مى‌باشد آيا جايز است يا جايز نيست ناگفته ماند كه اكنون بآن پرداخته و مى‌گوئيم:

آنچه از شرح ارشاد مرحوم محقّق اردبيلى نقل شده اينستكه مستفاد از اخبار صحيحه و اقوال اصحاب آنستكه ابقاء صور و نگاهدارى آنها حرام است انتهى.

و ناقل اينكلام محقّق اردبيلى را بر اين استفاده و برداشت از اخبار تقرير و تأييد نموده.

و از كسانيكه اعتراف نموده دليلى بر حرمت در دست نيست مرحوم محقّق ثانى در كتاب جامع المقاصد مى‌باشد وى در مقابل تفريع بر عدم دليل بر حرمت فرموده:

فروش صورى كه ساخته شده جايز است و ملحق به آلات لهو و قمار و ظروف طلا و نقره نمى‌باشد.

و در حاشيه ارشاد تصريح فرموده باينكه نظر نمودن بآنها جايز است.

ولى از ظاهر كلام برخى قدماء بدست مى‌آيد كه فروش تماثيل و خريدارى آنها حرام است، مثلا: مرحوم مفيد در كتاب مقنعه پس از آنكه شراب و ساختن و فروش آنرا در زمره اشيائيكه اكتسابش حرام است قرار داده فرموده:

و ساختن بت و صليب و تماثيل مجسّمه و بازى شطرنج و نرد و آنچه شبيه بآن‌

نام کتاب : تشریح المطالب؛ شرح فارسی بر مکاسب نویسنده : ذهنی تهرانی، سید محمد جواد    جلد : 2  صفحه : 407
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست