لكن ظاهر كلام بعض القدماء حرمة بيع التّماثيل و إبتياعها.
ففي المقنعة بعد أن ذكر فيما يحرم الاكتساب به الخمر و صناعتها و
بيعها.
قال: و عمل الأصنام و الصّلبان و التّماثيل المجسّمة و الشّطرنج و
النّرد و ما أشبه ذلك حرام، و بيعه و ابتياعه حرام انتهى.
و في النّهاية و عمل الأصنام و الصّلبان و التّماثيل المجسّمة و
الصّور و الشّطرنج و النّرد، و ساير أنواع القمار حتّى لعب الصّبيان بالجوز، و
التّجارة فيها و التّصرّف فيها، و التّكسّب بها محظور انتهى، و نحوها ظاهر
السّرائر.
ترجمه:
حكم اقتناء و نگهدارى صور محرّمه
مرحوم مصنّف مىفرمايند:
كلام در اينكه نگهدارى آنچه از صور و اشكاليكه عملش حرام مىباشد آيا
جايز است يا جايز نيست ناگفته ماند كه اكنون بآن پرداخته و مىگوئيم:
آنچه از شرح ارشاد مرحوم محقّق اردبيلى نقل شده اينستكه مستفاد از
اخبار صحيحه و اقوال اصحاب آنستكه ابقاء صور و نگاهدارى آنها حرام است انتهى.
و ناقل اينكلام محقّق اردبيلى را بر اين استفاده و برداشت از اخبار
تقرير و تأييد نموده.
و از كسانيكه اعتراف نموده دليلى بر حرمت در دست نيست مرحوم محقّق
ثانى در كتاب جامع المقاصد مىباشد وى در مقابل تفريع بر عدم دليل بر حرمت فرموده:
فروش صورى كه ساخته شده جايز است و ملحق به آلات لهو و قمار و ظروف
طلا و نقره نمىباشد.
و در حاشيه ارشاد تصريح فرموده باينكه نظر نمودن بآنها جايز است.
ولى از ظاهر كلام برخى قدماء بدست مىآيد كه فروش تماثيل و خريدارى
آنها حرام است، مثلا: مرحوم مفيد در كتاب مقنعه پس از آنكه شراب و ساختن و فروش
آنرا در زمره اشيائيكه اكتسابش حرام است قرار داده فرموده:
و ساختن بت و صليب و تماثيل مجسّمه و بازى شطرنج و نرد و آنچه شبيه
بآن